Härom veckan fick jag ögonen på en liten insändare i ”Vi i
Sollentuna” som hade varit införd några veckor tidigare (nr 23 2017). Rubriken
på insändaren är ”Vilka värderingar styr kommunen?”. I den undrar signaturen ”En
fundersam Sollentunabo” vad kommunen är tillför. Det svaret som
insändarskribenten trodde var att kommunen var till för sina medborgare.
Min nyfiken gjorde att jag letade upp den notis i ”Vi i Sollentuna”
nummer 20 som insändarskribenten reagerar på. Rubriken på notisen är ”Två
gånger bakläxa”. Det handlar om att Sollentuna kommun fällts två gånger på kort
tid i Förvaltningsrätten i fall som rör äldre Sollentunabor. Det ena fallet
handlade om ledsagning och det andra om plats på särskilt boende.
Den
moderatledda majoriteten i vård- och omsorgsnämnden beslutade under 2016 om
betydande besparingar inom äldreomsorgen i Sollentuna i syfte att minska
kostnader. Detta drabbar givetvis en del Sollentunabor i form av inskränkningar
i vård och omsorg.
För
att ta upp tråden från ”En fundersam Sollentunabo” om att kommunen var till för
sina medborgare. Jag tittade i en broschyr ”Sveriges mest attraktiva kommun”,
som delades ut på budgetfullmäktige härom veckan, och som bygger på vision och
mål i budgeten och konstaterade att Sollentuna kommun inte använder ordet
medborgare. Sollentuna kommun använder i stället orden invånare, brukare och
kunder i sin definiering av Sollentunaborna.
Jag
är irriterad på mig själv att jag inte reagerat på detta tidigare. Genom att
det moderatstyrda Sollentuna valt att använda orden invånare, brukare och
kunder i stället för medborgare så skickar den en signal som jag inte tycker är
bra. Genom att använda ordet medborgare betonar man att en kommun består av oss
som bor just där. Vi som bor, betalar skatt och känner sig hemma i Sollentuna
borde definieras som Sollentunas medborgare. Genom att göra som Sollentuna
kommun, d v s prata om invånare, brukare och kunder, så devalverar kommunen
medborgarna till att bli någon som agerar i relation till kommunen. När det i
själva verket är medborgarna som gemensamt ”äger” kommunen.
Jag
är fullt medveten om att ordet medborgare i kommunallagen endast nämns i
samband med rösträtt och svenskt medborgarskap, men det hindrar inte andra
kommuner att konsekvent nämna de som bor i kommunen som medborgare. Det är
därför många andra kommuner har infört medborgarförslag och medborgarkontor. I
Sollentuna har inte medborgarna rätt att lämna förslag till kommunfullmäktige.
Vi har inga medborgarkontor utan istället ett kontaktcenter, ett ord som
förstärker bilden av att Sollentunaborna agerar mot kommunen.
Vid
en sökning på ordet ”medborgare” på Sollentuna kommuns webbplats så kan jag
konstatera att det mest frekventa användandet av ordet är i samband med
medborgardialog. Det finns också återkommande använt i andra dokument som t ex
medborgarlöfte ihop med polisen, medborgarnas ansvar vid minskad miljöpåverkan
med mera. Sollentuna kommun är alltså inte fullt ut konsekventa i sitt
användande.
Ett
steg i Sollentuna kommuns strävan att bli Sveriges mest attraktiva kommun borde
givetvis att fullt ut uppvärdera alla Sollentunabor från att vara invånare,
kunder och brukare till att bli Sollentunas medborgare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar