tisdag 27 juni 2017

Medborgare är inget för Sollentuna kommun…

Härom veckan fick jag ögonen på en liten insändare i ”Vi i Sollentuna” som hade varit införd några veckor tidigare (nr 23 2017). Rubriken på insändaren är ”Vilka värderingar styr kommunen?”. I den undrar signaturen ”En fundersam Sollentunabo” vad kommunen är tillför. Det svaret som insändarskribenten trodde var att kommunen var till för sina medborgare.

Min nyfiken gjorde att jag letade upp den notis i ”Vi i Sollentuna” nummer 20 som insändarskribenten reagerar på. Rubriken på notisen är ”Två gånger bakläxa”. Det handlar om att Sollentuna kommun fällts två gånger på kort tid i Förvaltningsrätten i fall som rör äldre Sollentunabor. Det ena fallet handlade om ledsagning och det andra om plats på särskilt boende.

Den moderatledda majoriteten i vård- och omsorgsnämnden beslutade under 2016 om betydande besparingar inom äldreomsorgen i Sollentuna i syfte att minska kostnader. Detta drabbar givetvis en del Sollentunabor i form av inskränkningar i vård och omsorg.

För att ta upp tråden från ”En fundersam Sollentunabo” om att kommunen var till för sina medborgare. Jag tittade i en broschyr ”Sveriges mest attraktiva kommun”, som delades ut på budgetfullmäktige härom veckan, och som bygger på vision och mål i budgeten och konstaterade att Sollentuna kommun inte använder ordet medborgare. Sollentuna kommun använder i stället orden invånare, brukare och kunder i sin definiering av Sollentunaborna.

Jag är irriterad på mig själv att jag inte reagerat på detta tidigare. Genom att det moderatstyrda Sollentuna valt att använda orden invånare, brukare och kunder i stället för medborgare så skickar den en signal som jag inte tycker är bra. Genom att använda ordet medborgare betonar man att en kommun består av oss som bor just där. Vi som bor, betalar skatt och känner sig hemma i Sollentuna borde definieras som Sollentunas medborgare. Genom att göra som Sollentuna kommun, d v s prata om invånare, brukare och kunder, så devalverar kommunen medborgarna till att bli någon som agerar i relation till kommunen. När det i själva verket är medborgarna som gemensamt ”äger” kommunen.

Jag är fullt medveten om att ordet medborgare i kommunallagen endast nämns i samband med rösträtt och svenskt medborgarskap, men det hindrar inte andra kommuner att konsekvent nämna de som bor i kommunen som medborgare. Det är därför många andra kommuner har infört medborgarförslag och medborgarkontor. I Sollentuna har inte medborgarna rätt att lämna förslag till kommunfullmäktige. Vi har inga medborgarkontor utan istället ett kontaktcenter, ett ord som förstärker bilden av att Sollentunaborna agerar mot kommunen.

Vid en sökning på ordet ”medborgare” på Sollentuna kommuns webbplats så kan jag konstatera att det mest frekventa användandet av ordet är i samband med medborgardialog. Det finns också återkommande använt i andra dokument som t ex medborgarlöfte ihop med polisen, medborgarnas ansvar vid minskad miljöpåverkan med mera. Sollentuna kommun är alltså inte fullt ut konsekventa i sitt användande.


Ett steg i Sollentuna kommuns strävan att bli Sveriges mest attraktiva kommun borde givetvis att fullt ut uppvärdera alla Sollentunabor från att vara invånare, kunder och brukare till att bli Sollentunas medborgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar