Det har gått 25 år sedan friskolereformen började förändra svensk skola
från grunden. Jag valdes in i den kommunala nämnd i Sollentuna som ansvarsar
för främst förskole- och grundskoleverksamhet efter valet 1998. Då hade
Sollentunas skolväsende förändrats och systemen med skolpeng redan införts. En
del av det som vi debatterade då är fortfarande aktuellt och det är fortfarande
i grunden samma frågor runt insyn och tillsyn samt fördelning av pengar känns fortfarande
igen. Det är i dag 2018 lika känsligt
att kritisera friskolereformerna som det var 1998.
Den 15 juni fattade Skolinspektionen beslut om
att återkalla godkännande för den fristående gymnasieskolan ”Thorén innovation
School Stockholm” efter en tillsyn. Skolan hade under senaste läsåret 283
elever, varav en handfull från Sollentuna. Beslutet om att stänga skolan har
tagits under en omfattande process där Skolinspektionen utövat tillsyn av
skolan. Thorengruppen räknas som en av de större friskolekoncernerna och har
skolor över stora delar av landet. På den skola som nu fått tillståndet
återkallat har inte Skolinspektionens förläggande inte följts och
missförhållandena är så allvarliga att de är skäl för ett återkallande av tillståndet.
I beslutet anges grunderna för
stängningen i att de inte följer skollagern och att bristerna ligger främst i
att:
-
Eleverna fortfarande inte ges ett aktivt lärarstöd
-
Eleverna fortfarande inte ges inflytande över sin
undervisning
-
Eleverna fortfarande inte tillförsäkras en
skolmiljö som präglas av studiero
-
Huvudmannen har fortfarande inte säkerställt att
eleverna får sin garanterade undervisningstid
Skolinspektionen konstaterar i
sitt beslut att ”Huvudmannen
brister framförallt i sin förmåga att ta ansvar för verksamheten”. Beslutet
grundar sig på ett noggrant arbete under en längre tid där skolan haft lång tid
att förbättra bristerna utan att lyckas göra det på tillfredsställande sätt.
Skolinspektion konstaterar till slut att de nått vägs ände:
”De
brister som kvarstår innebär allvarliga missförhållanden i verksamheten.
Sammantaget bedömer Skolinspektionen att huvudmannen saknar förmåga att
säkerställa att eleverna får sin rätt till en god utbildning tillgodosedd och
det finns skäl att anta att missförhållandena även fortsättningsvis kommer att
kvarstå. Av samma skäl bedömer Skolinspektionen att ett nytt vitesföreläggande
inte kommer att leda till att bristerna avhjälps”
Det är i dag en omfattande process att stänga en skola på grund av dålig
kvalitet. Det är staten, genom skolinspektionen, som har det yttersta tillsynsansvaret
för fristående skolor. För att de ens ska starta en tillsynsutredning krävs
vanligen anmälningar och ska de gå så längt som att dra in tillstånd är
situationen ytterst allvarlig. ”Thoren innovation School Stockholm” är ett
exempel på hur det kan gå till i det nuvarande svenska friskolesystemet.
Fristående skolor är i grunden finansierade av skattemedel, men i nuläget
omfattas inte friskolor av offentlighetsprincipen och medborgarna har därmed
inte samma insyn som i kommunala skolor. För mig är det självklart att
även fristående skolor ska omfattas av offentlighetsprincipen, och de som
arbetar i fristående skolor bör omfattas av meddelarskydd. Det är bra att
regeringen tillsätter en utredning för att öka insynen i skattefinansierade
friskolor.
Dagen efter stängningen av ”Thorén innovation school Stockholm”
presenterade Socialdemokraterna ett vallöfte om att stoppa vinstjakten i
skolan. De innehåller bl a stopp för nya vinstdrivna skolor, gemensam antagning
till alla skolor och en ny skolpeng som fördelar resurser efter behov.
När jag läser förslaget känns det bra. Äntligen vågar Socialdemokratin gå
till val på att normalisera svensk skolväsende. I dag har vi olika regler
oavsett om det är kommunen eller en fristående huvudman. Med det här förslaget
går vi mer mot likvärdiga villkor. Det är också bra att förslaget innehåller
förändringar i skolpengssystemet så att resurserna fördelas mer efter behov.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar