Skapande och
estetiska uttrycksformer är en viktig del i förskolans verksamhet. Möten med
professionell kultur kan ske på flera sätt såväl i som utanför förskolans egna
lokaler. Det kan handla såväl om att ta del av andras skapande som att delta i
skapandet själva. Med bakgrund av detta har jag skrivit en interpellation till barn- och ungdomsnämndens ordförande tillsammans med min partikamrat Gunilla Hultman. Interpellationen debatteras på kommunfullmäktige den 19 april.
Statens
kulturråd genomförde under 2016 en kartläggning ”Kultur på barnens villkor”.
Den visar att möten med professionell kultur i förskolan kan se ut på många
sätt. I rapporten konstateras också att de kommuner som ingår i studien har
någon form av centralt finansierad kulturverksamhet för förskolan. De flesta huvudmän i fallstudierna har en
samordnare på central nivå som står för kulturinköp och fördelningen eller
bokningen av kulturupplevelser för förskolorna. I vissa kommuner har den
centrala samordnaren också en viktig uppgift i att organisera transporter.
En
kulturrådets kartläggning är det vanligaste sättet där förskolor möter kultur
via biblioteken. Därefter via teater, musik och museum.
·
Hur ser det ut idag med möten
med olika former av kultur som t ex teater, musik, konst i de olika förskolorna
i kommunen? Hur möter barnen i Sollentunas förskolor kultur?
·
Bidrar kommunen med stöd till
olika kulturaktivitet i förskolan? Finns det en central samordnare för kultur i
förskolan i Sollentuna?
·
Planeras några ytterligare
insatser för att fler barn i förskolan ska få möta kultur oftare?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar