onsdag 18 april 2018

Vad gör kommunen för att ge plats för mer kultur i förskolan?


Skapande och estetiska uttrycksformer är en viktig del i förskolans verksamhet. Möten med professionell kultur kan ske på flera sätt såväl i som utanför förskolans egna lokaler. Det kan handla såväl om att ta del av andras skapande som att delta i skapandet själva. Med bakgrund av detta har jag skrivit en interpellation till barn- och ungdomsnämndens ordförande tillsammans med min partikamrat Gunilla Hultman. Interpellationen debatteras på kommunfullmäktige den 19 april.

Statens kulturråd genomförde under 2016 en kartläggning ”Kultur på barnens villkor”. Den visar att möten med professionell kultur i förskolan kan se ut på många sätt. I rapporten konstateras också att de kommuner som ingår i studien har någon form av centralt finansierad kulturverksamhet för förskolan. De flesta huvudmän i fallstudierna har en samordnare på central nivå som står för kulturinköp och fördelningen eller bokningen av kulturupplevelser för förskolorna. I vissa kommuner har den centrala samordnaren också en viktig uppgift i att organisera transporter.

En kulturrådets kartläggning är det vanligaste sättet där förskolor möter kultur via biblioteken. Därefter via teater, musik och museum.

 De frågor vi ställer till barn- och ungdomsnämndens ordförande är följande:


·         Hur ser det ut idag med möten med olika former av kultur som t ex teater, musik, konst i de olika förskolorna i kommunen? Hur möter barnen i Sollentunas förskolor kultur?
·         Bidrar kommunen med stöd till olika kulturaktivitet i förskolan? Finns det en central samordnare för kultur i förskolan i Sollentuna?
·         Planeras några ytterligare insatser för att fler barn i förskolan ska få möta kultur oftare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar