måndag 26 mars 2018

Servicelinjen 955 ökar äldres trygghet och livskvalitet!


Servicelinjen 955 är betydelsefull för många äldre i Sollentuna. Närtrafiken trafikerar i dag Tureberg, Häggvik och Edsberg. Det är många som är beroende av denna service för att kunna klara sitt dagliga liv. Många är oroliga över att servicelinjen ska försvinna helt och de effekter det skulle få för deras trygghet och livskvalitet.

Den främsta fördelen med närtrafiken är att den har många hållplatslägen också i bostadsområden som inte trafikeras av andra bussar. En del av hållplatserna räcker det att ”vinka” åt bussen och på andra behöver du ringa innan och beställa så att bussen åker en särskild slinga.

I våra samtal med Sollentunabor, men även med det bolag som kör servicelinjen tagit del av önskemål om två nya hållplatslägen för servicelinjen i Edsberg.  I det ena fallet krävs att kommunen anlägger en ”ficka” för bussen att stanna i och det är mittemot Edsbergs äldreboende intill Rösjöskolan. Där finns inget hållplatsläge i närheten. Det andra önskade nya hållplatsläget är vid Edsbergs vårdcentral. Där finns en ”ficka” att stanna i, men det får inte användas för detta syfte i nuläget.  Jag har tillsammans med mina partikamrater Tanja Bojovic och Berit Forberg motionerat om nya hållplatser ska anläggas på dessa platser, d v s vid Edsbergs äldreboende och Edsbergs vårdcentral.


Det finns också önskemål om att servicelinjen ska trafikera fler delar av kommunen. I april 2016 beslutade trafik- och fastighetsnämnden att skicka en skrivelse om servicelinjen 955 till Landstingets trafikförvaltning. I den skrivelsen står bl a:

Sollentuna kommun anser dock att Trafikförvaltningen bör göra en översyn av servicelinje 955 och dess sträckning i kommunen.  De hållplatser som är anropsstyrda är, bortsett från hållplatsen vid Minervahemmet, lokaliserade längs med servicelinjens sträckning. Kommunen har därför svårt att förstå resonemanget om att servicelinjen tvingas till om vägar om den går enligt en bestämd tidtabell och rutt. Att antalet resenärer på servicelinjen har minskat kan mycket väl vara en följd av att linjen har blivit anropsstyrd. Förbeställningen gör det svårare för personer m ed talsvårigheter och nedsatt kognitiv förmåga. Det är även ett hinder för de personer som inte talar svenska.

Sollentuna kommun anser även att Trafikförvaltningen SLL bör göra en översyn av hur servicelinje 955 trafikerar kommunen m ed hänsyn till sjukhusets utlokaliserade verksamheter. I översynen bör även åldersfördelning och var de äldre bor vägas in. Om Trafikförvaltningen önskar kan Sollentuna kommun vara behjälplig i detta arbete.”

Det har nu gått snart två år sedan skrivelsen skickades in. Något skriftligt svar har inte återrapporterats till trafik- och fastighetsnämnden. Det har föranlett mina partikamrater Tanja Bojovic och Richard Meyer att skriva en interpellation till trafik och fastighetsnämndens ordförande, som besvaras på kommunfullmäktige i april, med följande frågor:

·         Har skrivelsen lett till något resultat?
·         Hur ser samarbetet ut mellan kommunen och landstingets trafikförvaltning kring servicelinjens framtid?
·         Finns det diskussioner om ytterligare linjesträckning?
·         Driver kommunen ytterligare frågor kring servicelinjen mot landstinget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar