fredag 16 mars 2018

Stadsgator har gett nya utmaningar!

På kommunfullmäktige den 15 mars 2018 debatterade jag en interpellation med stadsbyggnadsnämndens ordförande om utvärdering av stadsgator i Sollentuna. Stadsgator har vuxit fram i Sollentuna under 2000-talet när delar av kommunen blivit alltmer stadslik. En utmaning i sammanhanget är att koppla ihop moderna stadsgator med befintligt vägnät som byggts upp i uppemot 100 år.

I mitt huvudinlägg i debatten sa jag ungefär följande:


"I en utvecklingsbejankande organisation är det väsentligt att du lär dig av det som gjorts tidigare och vilka lärdomar som kan dras av detta både positiva och negativa. Detta gäller inte minst i stadsbyggnadsfrågor då detta handlar om saker som kommer att stå kvar under en lång tid framöver. Det gäller även byggandet av stadsgator.  

Sollentuna har blivit allt mer stadslik under 2000-talet. I detta ligger att allt fler nyanlagda eller ombyggda gator blir smalare, det som ofta kallats stadsgator. De är också anpassade till lägre hastigheter än de vad vi varit vana med tidigare på gatorna genom Sollentuna. Det mest påtagliga exemplet på detta är omdaningen av Sollentunavägen vid Sollentuna centrum. Andra exempel på stadsgator finns i Silverdal. Under senaste åren har fler delar av Sollentunavägen smalnats av vid anläggning av nya cykelbanor.

Vi har i grunden inget emot stadsgator. Det är en struktur som passar bra in i de stadslika delarna av kommunen. De tidigare centralt placerade genomfartslederna tillhör en svunnen tid.

Vi möter regelbundet synpunkter från Sollentunabor om trafiksäkerhet och framkomlighet på de nya stadsgatorna. Inte minst handlar det om sträckan förbi Sollentuna Centrum. Där har vi gått från en genomfartsled med två filer i varje körriktning till en enfilig stadsgata med hastighetssänkande inslag som rondeller och övergångsställen. I dessa kvarter upplevs det av många Sollentunabor som trångt och infarten till Centrumparkeringen bidrar till att stoppa upp genomströmningen av trafiken.


Av svaret kan vi konstatera att det inte gjorts någon samlad utvärdering av Sollentunas stadsgator. De slutsatser som dras i interpellationssvaret är inte så djuplodade utan handlar mer om detaljer, kring övergångsställen och lastplatser. Det mest konkreta är kring Silverdals Torg där det konstateras att det inte blev en lyckad lösning.

När det gäller frågor som dessa handlar det både att hantera planläggning, exploatering och inte minst driftsfrågor. Det är i driftskedet som de långsiktiga utmaningarna finns. Jag vet att det åtminstone har funnits synpunkter på planläggningen av gatustrukturen i Väsjön från TFK:s sida. Det är väsentligt att de som arbetar med gatudrift får vara med i planeringsskedet också.

Avslutningsvis. Finns det några planer på en samlad utvärdering där stadsgatorna utvärderas ut både planerings- och driftsperspektiv?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar