På senaste kommunfullmäktige i Sollentuna lämnade jag in en motion om att Sollentuna kommun ska inrätta ett kommunalt trafikanttråd.
Under en genomsnittlig
dag gör Sollentunabor i åldern 16-75 år sammanlagt 192 000 resor och
kommuninvånarnas totala reslängd uppgår till 2,7 miljoner kilometer per dag. Detta
enligt kommunens senaste publicerade resvaneundersökning från 2015.
Vi
är alla trafikanter och därmed berör trafikfrågor alla Sollentunabor. Vi möter
också ett stort engagemang från många, oavsett om de främst är gående, cyklister,
kollektivtrafikresenärer eller bilister. Frågor kring trafik berör på ett eller
annat alla kommunens nämnder och bolag ut olika aspekter.
Vi vill med motionen skapa bättre
möjligheter för Sollentunaborna att delta i utvecklingen av Sollentunas trafikplanering.
Det är viktigt att fånga upp engagemang och skapa möjligheter för större
medborgarinflytande och ökad insyn i kommunens arbete.
Ett
kommunalt trafikantråd skulle bestå av politiskt förtroendevalda samt av andra kommuninvånare
som har ett engagemang i frågan och som representerar olika berörda grupper. Dessa
skulle kunna vara representanter från t ex bostadsrättsföreningar, villaägareföreningar,
hyresgästföreningar, pensionärsorganisationer, idrottsföreningar,
cykelfrämjandet samt från elevråd och föräldraråd i skolor.
Ett
kommunalt trafikanttråd skulle fungera som en samrådsgrupp för kommunen, där
Sollentunabor ger möjlighet att påverka innan beslut. Ett samrådsorgan som
träffas återkommande för att samråda kring
t ex trafiksäkerhet,
trafikplanering, kollektivtrafikremisser, stadsplanering, parkeringsfrågor, cykelfrågor,
väghållning och andra frågor som berör Sollentunabor i deras roll som
trafikanter. Ett samrådsorgan som ger kommunen möjlighet att informera om
aktuella frågor och som ger ökad möjlighet till dialog.
Redan
idag är det möjligt att genom trafiksäkerhetsprojekt som Säkra skolvägar och
Trygg i trafiken eller via formella samrådsprocesser vid t ex
detaljplaneläggning påverka kommunens arbete med trafikfrågor. Ett trafikantråd
skulle vara en ytterligare utveckling av detta arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar