I Mitt i
Sollentuna den 14 maj skriver ”Trött resenär” så här i en insändare:
”Jag har länge varit
övertygad om att SL/Arriva medvetet missköter buss 516, och kanske 526 också,
för att kunna lägga ner den. Vi får åka med de allra sämsta bussarna, de går
ofta sönder, är en bastu på sommaren och kylskåp på vintern. Inställda turer
och stora förseningar. Nu har förslaget som jag väntat på kommit! Pendeln ska
bli ännu fullare och hur jag ska ta mig till jobbet om pendeln står begriper
jag inte. Rädda 516!”
Den bild han
ger stämmer också för buss 526 mellan Edsberg och Sergels torg. Under senaste
månaderna har jag, vid de relativt få tillfällen jag åkt 526:an, upplevt
inställda bussar, en buss som gått sönder innan den kom ut ur Edsberg och en
som inte ens kom i väg från starthållplatsen.
SL har redan
lagt ner fler direktbussar runt om i Stockholms län. De har en uttalad ambition
i sitt trafikförsörjningsprogram att styra över mer av resandet till
kombination buss och spårtrafik. En ambition som gör att fler tvingas till fler
byten under t ex sin jobbresa.
Vi jobbar
för att direktbussarna från Viby och Edsberg till Stockholms innerstad ska
bevaras. Det är ofta så fullt på pendeltågen att direktbussarna behövs för att
avlasta och erbjuda en alternativ resväg. SL borde istället för att lägga ner
direktbussarna arbeta för att marknadsföra dem så att fler ser de linjerna som
ett bra resealternativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar