onsdag 15 maj 2019

Direktbussarna borde marknadsföras istället för att läggas ner!


I Mitt i Sollentuna den 14 maj skriver ”Trött resenär” så här i en insändare:

”Jag har länge varit övertygad om att SL/Arriva medvetet missköter buss 516, och kanske 526 också, för att kunna lägga ner den. Vi får åka med de allra sämsta bussarna, de går ofta sönder, är en bastu på sommaren och kylskåp på vintern. Inställda turer och stora förseningar. Nu har förslaget som jag väntat på kommit! Pendeln ska bli ännu fullare och hur jag ska ta mig till jobbet om pendeln står begriper jag inte. Rädda 516!”

Den bild han ger stämmer också för buss 526 mellan Edsberg och Sergels torg. Under senaste månaderna har jag, vid de relativt få tillfällen jag åkt 526:an, upplevt inställda bussar, en buss som gått sönder innan den kom ut ur Edsberg och en som inte ens kom i väg från starthållplatsen.

SL har redan lagt ner fler direktbussar runt om i Stockholms län. De har en uttalad ambition i sitt trafikförsörjningsprogram att styra över mer av resandet till kombination buss och spårtrafik. En ambition som gör att fler tvingas till fler byten under t ex sin jobbresa.

Vi jobbar för att direktbussarna från Viby och Edsberg till Stockholms innerstad ska bevaras. Det är ofta så fullt på pendeltågen att direktbussarna behövs för att avlasta och erbjuda en alternativ resväg. SL borde istället för att lägga ner direktbussarna arbeta för att marknadsföra dem så att fler ser de linjerna som ett bra resealternativ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar