lördag 18 juli 2020

Nu ser vi effekten av besparingarna i hemtjänsten!

Den moderatledda majoriteten i Sollentuna genomförde omfattande besparingar i hemtjänsten under tre år (2016-2018) som gav en effekt på cirka 45-50 miljoner kronor i lägre kostnader när de fick full effekt under 2019. För några månader presenterade Socialstyrelsen sin årliga brukarundersökning. I den framkommer det att brukarnas uppfattning är att hemtjänsten i Sollentuna blivit markant sämre.

Skälet till de olika sparpaketen som anges är att andra kommuner har en lägre kostnad än Sollentuna för hemtjänstverksamheten.  Under våren 2016 uppvisade vård- och omsorgsnämnden ett stort ekonomiskt underskott och den moderatledda majoriteten bestämde då att Sollentuna kommun inte ska lägga mer pengar på bl a äldreomsorg än vad jämförbara kommuner gör. Från 2016 har beslut tagit i flera omgångar om besparingar i olika verksamheter inom äldreomsorgen. Beslut fattades också om att se över uppräkningar, momskompensation och ersättningsnivåer. 

Ett annat beslut från 2016 som påverkar omfattning och kostnader för hemtjänsten är beslutet att förändra riktlinjer för tid i hemtjänsten. De förändrade riktlinjerna har medfört t ex att tider för inköp, tvätt, disk, matlagning minskats. Huvudparten av besök/insatser har nu en beviljad tid på 10-20 minuter per insats. Den förenklade biståndsbedömningen togs bort helt. I årsredovisningen från 2017 kan vi se att det totala antalet ersatta hemtjänsttimmar på ett år har minskade med drygt 37 400 timmar jämfört med helår 2016. Sedan dess har inte antalet ersatta hemstjänsttimmar redovisats på samma sätt i årsredovisningen.

Vi har under flera år fått allt fler vittnesmål från äldre, personal och även utförare om att den moderatledda majoritetens sparpaket försämrar livsvillkoren för Sollentunabor som behöver vård och omsorg. Nu kan vi även se effekten av sparpaketet i socialstyrelsens enkätundersökning om vad äldre tycker om äldreomsorgen. När vi jämför Sollentunas siffror för hemtjänsten 2016 med siffrorna för 2019 ser vi i en radikal förändring i många av frågorna. Brukarnas (och deras anhörigas) uppfattning är sammanfattningsvis att kvaliteten försämrats. Några exempel på detta:

  • Är handläggarens beslut anpassat efter dina behov? Från 74% ja 2016 till 57% ja 2019.
  • Brukar personalen ta hänsyn till dina åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras? Ja, alltid från 50% 2016 till 40% 2019.
  • Brukar du kunna påverka vid vilka tider personalen kommer? Från 25% ja, alltid 2016 till 18% ja, alltid 2019
  • Hur tycker du att personalen utför sina arbetsuppgifter? Från 44% mycket bra 2016 till 35% mycket bra 2019
  • Brukar personalen komma på avtalad tid? Från 30% ja, alltid 2016 till 21 % ja, alltid 2019
  • Brukar personalen ha tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete hos dig? Från 46% ja, alltid 2016 till 29% ja, alltid 2019
  • Brukar personalen meddela dig i förväg om tillfälliga förändringar? Från 44% ja, alltid 2016 till 33% ja, alltid 2019
  • Brukar personalen bemöta dig på ett bra sätt? Från 77% ja, alltid 2016 till 71% ja, alltid 2019
  • Har under det senaste året upplevt att personalen inte visat respekt för din integritet genom att t ex inte ringa på? Från 95% stämmer inte 2016 till 88% stämmer inte 2019
  • Hur tryggt eller otryggt känns det att bo hemma med stöd av hemtjänsten? Från mycket tryggt 44% 2016 till 33% mycket tryggt 2019
  • Känner du förtroende för personalen som kommer hem till dig? Från 51% ja, för alla i personalen 2016 till 43%j ja, för alla i personalen 2019
  • Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har? Från 49% mycket 2016 till 41% 2019

Bilden är entydig. Brukarna (och deras anhöriga) upplever att kvaliteten har försämrats inom hemtjänsten i Sollentuna. Det är inte förvånande. Det är klart att besparingar i den omfattningen påverkar. Det inser de flesta.  Den moderatledda majoriteten är snarare stolta över att de genomfört sparpaket för att minska kostnaderna än att de ser problemet med att Sollentunabor får mindre hemtjänsttid beviljad för att klara av sitt vardagliga liv. 

Kommunrevisorna kom i början av 2020 med en rapport om ekonomi- och verksamhetsstyrningen inom vård- och omsorgsnämnden som gav svidande kritik. De konstaterade bland annat att ”Åtgärdsprogrammets syfte var att nå en ekonomi i balans och därmed togs det i programmet inte någon särskild hänsyn till kvalitetsaspekten. Detta innebär, enligt intervjuade, att det nu föreligger ett stort arbete med att nogsamt följa kvaliteten inom verksamheterna.”

Det är inte slut med besparingarna i budgeten för 2020 låg krav på besparingar/effektiviseringar på 13 mkr. Det ska tillägga att hemtjänsttaxan för de äldre chockhöjdes inför 2020. När nuvarande förvaltningschefen kommentar frågor kring om äldre får det stöd det har rätt till upprepar hon svaret ”Vi har en rättssäker biståndsbedömning”. Det innebär i praktiken att det görs en bedömning där det säkerställs att kommunen inte förlorar i rätten vid en rättslig prövning av fattade beslut.

De korta tiderna skapar en minuthets och en stressad arbetsmiljö. De senaste årens besparingar inom hemtjänsten har gett ett ökat tryck och fokus har legat på att få ner kostnader och då har nämnden bortsett från kvalitetsaspekten. Resultaten i brukarundersökningen får ses utifrån det. Brukarna (och deras anhöriga) märker att något har hänt och att personalen får svårare att utföra sitt arbete och nöjdheten minskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar