fredag 10 juli 2020

Det räcker inte med att säga ”ta nästa buss!

Under vårens Coronapandemi har antalet resande i kollektivtrafiken i Stockholms län varit mycket lägre än vanligtvis. En naturlig följd av rekommendationen att undvika annat än nödvändiga resor och av att många arbetat hemifrån.

Innan Coronapandemin bröt ut i mars 2020 var läget ett annat, Då var bussar, pendeltåg och tunnelbanetåg fulla av resenärer och trängseln var stor. Ofta var man glad att du fick plats och att man inte behövde bli packad som ”sillar”. Det är inte något vill tillbaka till. I höst kommer sannolikt en tid  då allt fler förväntas att jobba på sin arbetsplats och pandemin avtagit, även om den sannolikt inte försvunnit. Det behöver SL förbereda sig för.

I veckan presenterades en del av SL:s lösning. Länsstyrelsen har lämnat in en begäran till regeringen om utökade befogenheter. Det finns i dag inte ett rättsligt stöd för till exempel en busschaufför att skingra trängsel ombord om det inte rör sig om en ordningsstörning. Smittspridning räknas inte som en ordningsstörning. En lagändring med ökade befogenheten kan i praktiken innebära att antalet passagerare som släpps ombord på bussar och tåg blir färre, och att om för många resenärer samlas vid stationer, kajer eller hållplatser så ska SL ha rätt att skingra trängseln.

Trafikregionrådet Tamsons (M) har kommenterat föreslaget så här: ”Om någon skapar trängsel genom att metvetet tränga sig ombord och därmed inte följer rekommendationerna om att hålla avstånd, så får busschauffören med ökade befogenheter rättsligt stöd att säga ”nej, ni får vänta på nästa buss”.

Det är i stort inget fel på det här förslaget men det räcker inte. Det krävs mer än att säga ”ta nästa buss” till en stressad resenär som är på väg till jobbet. För oss som har pendlat kollektivt länge vet att stressnivån ökar när det blir förseningar och annat strul. När många vill på en buss eller tåg så är det svårt att hålla avstånd. Det kommer ta sig friheter och vara svårt är stävja trängsel.

Det krävs även nytänkande och egna insatser av SL. Insatser för att ”späda ut” resenärerna så att trängseln minskar. Det handlar till exempel om att skapa fler resealternativ i form av nya busslinjer samt ökad turtäthet på befintliga busslinjer krävs. Det räcker inte att hänvisa resenärer till nästa buss, som också kanske är full...

Vi Socialdemokrater arbetar för att förbättra busstrafiken i Sollentuna och återställa försämringarna. Kollektivtrafiksutbudet ska styras i högre grad av att underlätta vardagen för resenärerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar