onsdag 16 maj 2018

Stor bredd och mångfald av aktiviteter i Sollentuna församling!

När kyrkofullmäktige i Sollentuna församling den 15 maj 2018 behandlade årsredovisningen för 2017 representanterade jag den Socialdemokratiska gruppen i debatterna om verksamhetsbeätättelserna och årsredovisningen. I mina inlägg sade jag ungefär så här:

”När jag läser igenom årsredovisningen och alla de övriga rapporter som finns i handlingarna slås jag av den stora bredd som finns i verksamheten och den mångfald av aktiviteter som genomförs. Verksamhet och aktiviteter i syfte att fler ska leva var dag med gud och visa att vår församling är en viktig del av lokalsamhället i Sollentuna.

Ett stort tack till all personal och alla frivilliga för era insatser under det gångna året. Ett år som för många anställda innebar extra arbetsuppgifter med anledning av det var ett valår under 2017.

I en öppen folkkyrka som vår ska det råda låga trösklar och vi ska välkomna Sollentunaborna till verksamheten genom att förena goda traditioner med nytänkande så att fler känner sig hemma i församlingen.

Jag ska också gå in på några jämförelsetal ur årsredovisningen.

Under 2017 valde 560 personer att aktivt lämna Sollentuna församling och därmed svenska kyrkan (under 2016 var det 529 stycken). Det för naturligtvis med sig konsekvenser på lång och kort sikt för församlingen.

Trots detta ser inte utvecklingen helt negativ ut och vi ska inte fastna i att diskutera utträdande, För att vända trenden är de kyrkliga handlingarna en nyckel. Det är genom dem som många kommer i kontakt med verksamheten. Dopet är ju dessutom i sig själv grunden för medlemskapet och konfirmationen ofta en språngbräda för att bli aktiva i församlingslivet. Genom att göra det enkelt med dop, konfirmation och vigslar kommer vi att nå fler. Under 2017 ökade såväl antalet döpta (från 263 stycken 2016 till 286 stycken under 2017) som konfirmerade (från 298 under 2016 till 316 under 2017). Det visar att tidigare fattade beslut och nedlagt arbete gett resultat. Då tänker jag inte minst på beslutet att sänka avgiften för konfirmationen.

När det gäller antalet vigslar har dessa minskat jämfört med 2016, men ligger högre än under 2015 (2015 vigdes 80 par, 2016 120 par och 2017 88 par).

För den Socialdemokratiska gruppens räkning yrkar jag bifall till förslaget om att godkänna verksamhetsberättelser och årsredovisning för Sollentuna församling för 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar