tisdag 8 maj 2018

Det går att vända utvecklingen i hemtjänsten i Sollentuna!


Under de senaste åren har vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna genomfört stora besparingar i verksamheten. Något som den moderatledda majoriteten oftast liknat närmast vid tekniska justeringar som inte påverkar de äldre nämnvärt. Nu har såväl den kommunala hemtjänsten och privata utförare har svårt att få ekonomin att gå ihop. Varningsklockorna börjar slå allt kraftigare om att besparingarna börjar leda till försämringar för utförarna och därmed också för de Sollentunabor som nyttjar hemtjänst.

En privat hemtjänstutförare, Akedo omsorg, som är verksam endast i Sollentuna vädjar i ett brev till vård- och omsorgsnämnden. Företaget skriver att ersättningen måste höjas rejält, annars tvingas de lägga ner. En av anledningarna är att kommunen har förkortat tiden hos kunderna kraftigt. Det tar nu längre tid att ta sig till och från kunden, leta parkering och allt annat som hör till besöken – än själva besökets tid, skriver Akedo omsorg i brevet.

Den bild som Akedo Omsorg målar upp är mycket allvarlig och oroväckande. Den visar på ett tydligt sätt hur den moderatledda majoritetens besparingsprogram drabbar såväl brukare som utförare. Genom allt kortare besök skapas stress och möjlighet till en bra omsorg försämras. Denna utveckling behöver brytas.

Den kommunala utföraren AB Solom har tidigare under året vid en ägardialog med kommunledningen framfört tanken att bolaget ska sluta erbjuda hemtjänst i vissa delar av kommunen. Så vitt jag vet är inga beslut fattade kring detta.

Sollentuna kommun har sedan 2008 tillämpat LOV, lagen om valfrihetssystem, inom hemtjänsten. Den dåvarande Socialdemokratiska gruppledaren i vård- och omsorgsnämnden beskrev den moderatledda majoritetens skäl till att införa LOV så här: ”Det överordnande (skälet) har varit att underlätta för företag att etablera sig i kommunen.” Sedan dess har antalet utförare konstant legat över 20 olika utförare, i nuläget är det 21 stycken. De flesta av dessa bolagen har under 20 kunder (11 stycken. Endast fyra bolag har över 75 kunder, Akedo omsorg är ett av dessa. AB Solom har runt hälften av samtliga kunder.

Om vi blickar ut över landet så kan vi konstatera att det inte bara i Sollentuna som LOV har skapat någon form av problem. Under vintern 2018 har det blocköverskridande styret i Örebro (S, C och KD) valt att avskaffa LOV, lagen om valfrihetssystem, inom hemtjänsten. Skälet är att det blivit svårkontrollerad, haft bristande kvalitet samt ett kostnadsdrivande system. Kontrollfunktionen har blivit dyr. Majoriteten hoppas att de får lättare att hålla ordning och reda i omsorgen med upphandling i stället. De vill att entreprenörerna ska ha goda villkor och att brukarna ska få kvalitet, inte att det ska vara möjligt att ta ut stora vinster genom att skära ned på kvaliteten.

Den modell som Örebro valt att gå över till påminner om den som Sollentuna tillämpade före 2008. Då var hemtjänsten upphandlad där fem utförare bedrev verksamhet med ett geografiskt ansvarsområde och där till några fria aktörer.

Vi Socialdemokrater vill förbättra äldreomsorgen i Sollentuna. Det måste bli slut på besparingspaketen. Det går att vända utvecklingen. På kort sikt behöver ersättningen till hemtjänstutförarna höjas och riktlinjerna för tidsinsatser hemtjänsten bli generösare. På längre sikt krävs större förändringar i styrsystemen för öka äldres valfrihet och garantera att skattemedel går till omsorgsverksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar