tisdag 22 maj 2018

"Skip stop"-röran visar behovet av ett nytt landstingsstyre!


Först ser du till att det fattas ett beslut som försämrar för medborgarna, när det sedan blir protester så ändrar du beslutet och gör allt du kan för att intala medborgarna att det är du som nu ändrat så som medborgarna vill. Det är så det moderata trafiklandstingsrådet i Stockholms län agerat vid flera tillfällen. Det mest påtagliga exemplet rör det som vanligen kallas ”Skip stop” i pendeltågstrafiken.

I och med att Citybanan skulle byggas var löftet att kapaciteten genom Citytunneln skulle bli 24 pendeltåg i timmen, vilket vore en ökning med 8 pendeltåg i timmen. Om denna ökning hade blivit verklighet hade skip-stop inte inneburit några förändringar för Sollentunabor då vi hade haft precis lika många ordinarie tågavgångar som innan. Så blev det inte.

Det som skedde var att när citybanan testades i januari 2017 visade det sig att det inte gick att köra 24 tåg per timme, utan 16. I och med det gick det att öka antalet avgångar med ett tåg per timme. Trots det tyckte det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamson inte att det var läge för en ny diskussion som skip stop i SL:s styrelse. Han tyckte inte heller att det var någon idé att hålla en ny dialog med länets kommuner för att se vad de tyckte om det nya läget. Trots att förutsättningarna ändrats och vissa stationer skulle få försämrad trafik.
  
I november 2016 hade trafiknämnden i Stockholms läns landsting ett sammanträde, där de skulle fatta beslut om planeringsramverket för pendeltågstrafiken. Vi socialdemokrater la i nämnden ett yrkande som var att ”trafikförändringar av större vikt för berörda kommuner ska beslutas av nämnden”. Anledningen till att det yrkandet lades var för att säkerställa att kvaliteten för dagens resenärer i de kommuner som berörs, allra mest oss i Sollentuna, bibehålls. Detta yrkande röstade alliansen och Sverigedemokraterna ner. Efter det nämndsammanträdet återkom aldrig tjänstemännen och alliansen till trafiknämnden för att beskriva att antalet avgångar minskat i jämförelse med tidigare planer. De Socialdemokratiska ledamöterna fick reda på det genom tidningarna.

Så kom den 11 december 2017. Då började vissa pendeltåg att köra förbi bl a Häggvik, Ulriksdal,  Norrviken och Rotebro stationer. Följden blev irriterade och frusna resenärer som fick längre restid. Protesterna lät inte vänta på sig.

Efter protesterna från pendeltågsresenärer, inte minst i Sollentuna, backade landstingsledningen och meddelade först att skip stop ska avskaffas mellan Södertälje och Märsta från december 2018 och sedan kom beskedet att det blir fler tåg redan under våren. När beskedet kom det flera irriterade insändare i lokalpressen som stört sig på moderaternas agerande.. Signaturen Olof S uttryckte sig så här i “Mitt i Sollentuna” i april:
“Det var du Kristoffer Tamson som som drev igenom skip stop. Nu ställer du dig utanför ditt eget beslut och kräver bättring Visst. vi som drabbades välkomnar ett stopp för skip stop och fler avgångar, men ditt (Tamson) agerande visar på maktfullkomlighet, ryggradslöshet och opportunism. Man kan undra hur det sett ut om det inte var valår”. Det är en relevant fråga. Kommer Tamson göra så vid fler tillfällen? Kommer busstrafiken till Edsberg och linje 607 och 526 bli nästa “offer”?

Det bästa sättet att få till en annan ordning på kollektivtrafiken är att rösta fram ett annat styre i Stockholms läns landsting den 9 september. Vi socialdemokrater har alltid och kommer alltid vara för en så bra kollektivtrafik som möjligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar