fredag 18 maj 2018

Löfte om kartläggning av avgiftnivåerna i idrottsföreningarna! - Fullmäktigedebatt om barns idrottande

På kommunfullmäktige den 17 maj 2018 debatterade jag en interpellation som jag skrivit,  tillsammans med min partikamrat Swapna Sharma, kring barn- och ungas deltagande i idrottsverksamhet.

Under debatten lovade kultur- och fritidsnämndens kristdemokratiska ordförande att det skulle genomföras en kartläggning skulle ske av avgiftsnivåerna i de olika föreningarna. Det löftet kommer jag givetvis följa upp att det efterlevs.

I debatten sa jag bl a följande:

"Idrotten bidrar till glädje och hälsa, men även gemenskap och ett samhälle som håller ihop. För mig som Socialdemokrat är målet att alla barn och unga ska få ta del av idrotten på lika villkor och till rimliga kostnader.

Sollentuna är en av Sveriges mest ojämlika kommuner. Kommunen har den sjunde mest ojämlika inkomstfördelningen av landets kommuner. I dag kan det kosta en hel del pengar att vara aktiv inom olika idrottsföreningar. Alla barn och unga som vill ägna sig åt idrott på sin fritid har inte en familjeekonomi som ger utrymme till att barnen ägnar sig åt idrott. Av interpellationssvaret framkommer det att ingen kartläggning skett av avgiftsnivåerna i kommunens idrottsföreningar. Det är synd. Kommunens lokalkostnader och bidragsnivå säger inte allt. I dag är medlemsavgifter och utrustning rätt höga i grunden och därtill kommer ytterligare kostnader för cuper, läger, tävlingar etc som barnen vill och i många fall förväntade att delta i. Kostnader som familjer med låga inkomster kan ha problem att klara av ekonomiskt och stängs barn ute. Det är något som kommunen behöver ta hänsyn till.

Kommunen gör en del insatser redan i dag för att få så många Sollentunabarn att vara med och idrotta som möjligt. Det redovisas bra i interpellationssvaret. Jag vet att det finns en ambition hos både nämnd och förvaltning att få fler barn att bli aktiva. Även om det görs mycket, men är det tillräckligt?

Det är en bra med en kartläggning genom kultur- och fritidssvaneunderökningen. Jag har fått den att svara på, och givetvis svarat. Jag hoppas att kommunen får ut bra slutsatser av det.

Ett annat sätt att minska betydelsen av föräldrarnas inkomster är att erbjuda lån av utrustning. Det har diskuterats länge. Vi Socialdemokrater motionerade för några år sedan om det och andra partier har fört upp det i KFN som jag förstått det. Men ännu har det inte blivit verklighet.

En annan finansieringskälla för barn och ungdomars idrottande är staten. I den nyligen presenterade vårändringsbudgeten avsätts ytterligare 10 miljoner kronor för att ge bättre förutsättningar för barn och ungas idrottande. Några av dessa kronor kan säkert komma Sollentuna till del.

Avslutningsvis vill jag fråga kommer kommunen att genomföra en kartläggning av olika former av avgifter inom idrottsföreningarna för att skaffa sig en bild och därefter bättre kunna vidta åtgärder i syfte för att få fler barn att idrotta?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar