söndag 18 februari 2018

Frågedebatt i KF om etableringsområden vid byggprojekt!

På kommunfullmäktiges sammanträde den 15 februari 2018 ställde jag en enkel fråga till stadsbyggnadsnämndens ordförande kring etableringsområden vid byggprojekt. Den fråga jag ställde var om byggbolagen håller sig inom rimliga gränser när de sätter upp sina etableringsområden. Han menade att de håll sig inom reglerna.

I mina inlägg sa jag ungefär så här:

"Vid varje tidpunkt pågår ett antal byggprojekt i Sollentuna. Under byggtiden tar byggbolagen ofta ett område större än vad tomten är i anspråk. Byggstaket står t ex ute på trottoarer och vägrenar. I vissa fall, som på Sollentunavägen vid Häggviks strand, stängs ett körfält av. I andra fall försvinner belysningsstolpar.

Det är många Sollentunabor som hör av sig till oss med synpunkter om att de inte tycker att det är något som upplevs som störande i vardagen. En vanlig åsikt är att etableringsområdena breder ut sig mer än de behöver och därmed skapar otrygga och osäkra miljöer för de som behöver passera etableringsområdet oavsett om man går, cyklar  eller åker bil. Det senaste området jag fick synpunkter kring rör Hovslagarvägen i Edsberg där det pågående bostadsbyggandet just nu medfört att trafiken på gatan är helt avstängt."

I debatten betonade jag också vikten av att nu när Sollentuna blir alltmer av en stad krävs att kommunen blir ännu bättre på att planera in etableringsområden i processen så att så liten störning uppstår för de som behöver röra sig i området. Informationen till Sollentunaborna om vad som sker, hur länge det ska pågå och eventuella alternativa vägar behöver också förbättras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar