fredag 9 februari 2018

Vilka lärdomar har kommunledningen dragit från byggandet av stadsgator i Sollentuna?

En fråga som jag återkommande möter om trafikpolitiken i kommunen rör den så kallade stadsgatan förbi Sollentuna Centrum. Det har föranlett mig och min partikamrat Berit Forsberg skrivit en interpellation till stadsbyggnadsnämndens fråga om lärdomar från byggande av stadsgator i Sollentuna. Vi lägger interpellationen på kommunfullmäktige den 15 februari och kommer få svar på nästa sammanträde den 15 mars.

Stadsgator har en stadsplaneringsidé i tiden som vuxit i användning under det senaste decenniet och som kommer att bli allt mer använt utbrett i Sollentuna. Det planeras t ex fler stadsgator i Väsjöområdet och fler sträckor av Sollentunavägen ska stöpas om till stadsgator. En annan stadsgata är Turebergs allé, mellan Tureberg och Häggvik, där den detaljplan som nu ute på samråd kring "Stinsen" blir så smal att det är tveksamt att bussar kan ta sig fram.

Vi tycker att det rimligt att kommunens ansvariga stadsbyggnadspolitiker reflekterar och analyserar samt drar lärdomar från tidigare projekt för framtida projekt.

Interpellationen i sin helhet ser ut så här:

"Interpellation till stadsbyggnadsnämndens ordförande angående lärdomar från byggande av ”stadsgator” i Sollentuna

Sollentuna har blivit allt mer stadslik under 2000-talet. I detta ligger att allt fler nyanlagda eller ombyggda gator blir smalare. De är också anpassade till lägre hastigheter än de vad vi varit vana med tidigare på gatorna genom Sollentuna. Det mest påtagliga exemplet på detta är omdaningen av Sollentunavägen vid Sollentuna centrum, Där har vi gått från en genomfartsled med två filer i varje körriktning till en enfilig stadsgata med hastighetssänkande inslag som rondeller och övergångsställen. Andra exempel på stadsgator finns i Silverdal. Under senaste åren har fler delar av Sollentunavägen smalnats av vid anläggning av nya cykelbanor.

Stadsgatorna kommer av naturliga skäl att bli allt fler i Sollentuna det finns antagna planer för stadsgator bl a i delar av Väsjöområdet och längs Frestavägen. Ytterligare delar längs Sollentunavägen kommer också omdanas t ex i samband av nybyggnation i kvarteret Snickaren.

Vi möter regelbundet synpunkter från Sollentunabor om trafiksäkerhet och framkomlighet på de nya stadsgatorna. Inte minst handlar det om sträckan förbi Sollentuna Centrum, men även över Silverdals torg. Det finns alltid detaljer som kan bli bättre och misstag i planering och exploatering som vi kan lära oss av i framtida projekt.


Mot bakgrund av ovanstående frågar jag stadsbyggnadsnämndens ordförande:

·         Vilka lärdomar har kommunen dragit av stadsgatan förbi Sollentunas centrum?
·         Vilka lärdomar har dragits av trafiklösningen vid Silverdals torg?

·         Hur har lärdomarna påverkat planeringen av kommande områden t ex i Väsjöområdet?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar