I mitt inlägg sa jag ungefär så här:
Jag vill inleda
med att tacka mina kollegor i nämnden för ett gott och konstruktivt
samtalsklimat. Man blir också imponerad av det engagemang och kompetens det
finns på förvaltningen.
Listan på vad
nämnden uträttat under året är lång. En del är gamla försyndelser där man
kommit i kapp. Några viktiga punkter som jag vill lyfta fram är antagandet av
parkeringsplanen och de följd beslut som tagits därefter. Parkeringsplanen
bringar ordning och kommer tjäna kommunen väl framöver.
Jag vill också
peka på cykelsatsningen. Här har kommunen på kort tid tagit snabba steg framåt. En mil cykelbanor har byggts. Förändringar som märks och som många Sollentunabor har synpunkter på, både
uppskattande och skeptiska. Men det följer intentionerna i cykelplanen.
En tredje punkt
är ett beslut om vi tog för ungefär ett år sedan rör utvecklingsplanen för
parker och naturområden. Ytterligare ett beslut för att bringa ordning på
nämndens ansvarsområde. Det som krävs inom detta område är nu att det avsätts
tillräckligt med pengar för kommande år så att planen kan förverkligas.
#
I
slutet av 2016 fattade kommunfullmäktige beslut som kommer att förändra trafik-
och fastighetsnämnden ansvarsområde i olika riktning. Genom att TFK, som det
verkar, också ska vara förvaltning åt det nya fastighetsbolaget så kommer
förvaltningen att fortsätta växa och få utökat ansvar samtidigt som nämnden
kommer att lämna ifrån sig beslutsfattande till det nya fastighetsbolaget.
Det
ger naturligtvis nya förutsättningar till hur beslut ska fattas och processer
ska se ut. Det är viktigt att kommunen fortsätter utveckla processerna så de
fungera ännu bättre än i dag. Det är väsentligt att det är en lärande organisation
som utvecklas och lär sig av det som fungerat bra och mindre bra.
#
Processerna
kring fastighetsinvesteringar fungerar bättre än vad de gjorde för några år
sedan, men det finns mer att göra. Kommunen måste bli bättre på att använda de
avsatta medlem i budgeten.
Fram 2015 såg
utvecklingen att gå åt rätt håll, vad gällande hur stor andel som användes.
Utvecklingen hade gått från att runt 20% användes 2012 till att runt 85%
användes 2015. Under 2016 gick utvecklingen tillbaka och under 60% användes av
budgeten för fastighetsinvesteringar.
När vi
diskuterade det på nämnden härom månaden så angavs förklaringarna till
överklagande ärenden och svårighet att rekrytera byggprojektledare. Det kan
naturligtvis vara en rimlig förklaring. Men vi tror att det är nödvändigt att
göra en djupare analys än så. Det kan finnas anledning att grotta ner sig
ytterligare och klarlägga att det inte finns några strukturella orsaker vid
sidan av de uppenbara.
Kommunens
investeringstakt kommer att öka de kommande åren. Kraven ökar. Då är det
viktigt att nämnden blir ännu effektivare på att verkställa fattade beslut och
använda avsatta medel. Styrningen måste bli ännu bättre.
#
Avslutningsvis
så har vi sett en utveckling om att upphandlingar överklagas och processerna
därmed tar längre tid. Av goda eller mindre goda skäl. Förvaltningen får genom
det lägga tid på att hitta tillfälliga lösningar i avvaktan på domar och i
vissa fall att förnyade upphandlingar kan genomföras. Det känns som att nämnden
kommer behöva lägga ännu mer kraft på upphandlingar försöka få färre
överklaganden och så mycket flyt i verksamheten som möjligt för
Sollentunabornas bästa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar