Vi fick förra veckan ett svar från signturen "Anonym skattebetalare" som tycker att det är smartare att satsa på fler tåg än bussar. Micael och jag har nu skickat in ett svar på repliken där vi utvecklar motiven varför direktbussarna till Viby och Edsberg behöver leva vidare.
Vi välkomnar dialog med
alla människor, även anonyma skattebetalare. För alla som bor i kommundelar
utan direktansluten spårburen trafik är busstrafiken extra viktig. Signaturen
”Anonym Skattebetalare” tycker att det är ok att lägga ner direktbuss 526 till
Edsberg och 516 till Viby, för ” att det är mer ekonomiskt att satsa på
pendeltågstrafiken”.
Alla resenärer som passerar de tre centrala pendeltågsstationerna
i innerstaden vet hur överfullt det är vid rusningstrafik. Det är lika fullt i
tunnelbanenätet. Förslaget från Region Stockholm om att lyfta bort
direktbussar i incitamentsupphandlingar anser vi leder till mer komplicerat
resande.. Vår slutsats är klar. Direktbussarna
behöver finnas kvar som alternativ till bil/tåg.
Skribenten missar även
målet i flera andra avseenden, några av dem här nedan:
1. Viby-
och Edsbergsboende, samt många fler Sollentunabor är beroende av att kunna åka buss
även till och från pendeltåg då vi vill åka kollektivt. Direktbussarna ger oss
valfrihet till ett effektivare alternativ som resväg som kommer närmare målet
tack vare snabba alternativa stopp jämfört med pendeltåg och tunnelbana.
2.
Pendeltågstrafiken
och tunnelbanans högtrafik är idag i princip redan uppe i kapacitetstaket för
spårnyttjande och resenärer.
3.
Region
Stockholms s.k. incitamentbaserad ersättningsmodell. Där resenärers resande i
kilometer inte beaktas dock hur många gånger en resenär måste "kliva
på" en buss eller tåg.
Vi Socialdemokrater säger nej till Region Stockholms förslag.
Vi jobbar för att direktbussarna från Viby och Edsberg till Stockholms
innerstad ska bevaras. De behövs för att avlasta pendeltågen och erbjuda
valfrihet till en alternativ resväg. Istället för att lägga ner direktbussarna borde
SL och Region Stockholm arbeta för att marknadsföra dem så att fler ser de
linjerna som ett bra resealternativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar