lördag 14 september 2019

Allt oftare ståplats på bussarna mellan Edsberg-Sollentuna station!


Jag åker i stort sett dagligen buss mellan Edsberg och Sollentuna Station i rusningstid. Min känsla är att alltfler bussar är nästan fulla, fulla eller överfulla. Under senaste året har allt oftare skylten med fullsatt kommit upp innan bussen kommit ut ur Edsberg på morgonen. På kvällarna är det ofta ståplats för många. Det har även hänt att bussarna varit så överfulla att resenärer inte kommit fram till dörrarna så att de kunnat gå av. Det har blivit ståplats allt oftare på linje 607 mellan Edsberg-Sollentuna Station, trots detta vill Region Stockholm försämra busstrafiken till Edsberg.

Under senare tid har det blivit alltmer uppenbart att entreprenören Arriva allt oftare använder en mindre bussmodell och inte använder ledbussar. Det leder till att det blir allt oftare fullsatt. För bussresenären blir effekten trängsel och ståplats. Ledbussar borde vara ett krav i rusningstrafik.

I våras sedan uppmärksammade lokalmedia att hälften av bussentreprenören Arriva turer som ställdes in i Norrort under 2018 berodde på fordonsfel. Arriva är utförare för stora delar av den busstrafik som trafikerar Sollentuna, t ex linje 607. De tre främsta orsakerna till de inställda turerna var fordonsfel, personalbrist och framkomlighet. Det förvånar mig inte att varannan inställd buss i bl a Sollentuna berodde på fordonsfel. En allmän uppfattning är att Arriva kör bussarna till bristningsgränsen. Hur många gånger har det inte låtit och luktat oroväckande om bussarna? För att inte tala om alla krånglande dörrar som orsakat förseningar.

Den underliggande förklaringen till förslagen ligger i hur busstrafiken upphandlas av Region Stockholm. Busstrafiken styrs av s k incitamentsavtal där bussbolagens ersättning till betydande del styrs av antalet resenärer som kliver på.. Det är alltså inte resornas längd som avgör ersättningen, utan fler byten för resenärerna ger mer ersättning till bussbolagen. Avtalen anger också att det är bussbolagens uppgift att sätta in de bussar som behövs.

För oss som bor i kommundelar utan direktansluten spårburen trafik är busstrafiken extra viktig. Vi är beroende att åka buss till och från pendeltåg eller tunnelbana om vi vill åka kollektivt, t ex in till Stockholm. Om direktbussarna försvinner tvingas fler Sollentunabor att trängas på redan överfulla pendeltåg eller välja att ta bilen istället. Då känns det provocerande att Region Stockholm vill genomföra försämringar som riskerar att öka trängseln ytterligare.

Vi Socialdemokrater säger nej till trafikförvaltningens förslag som tvingar fler Sollentunabor att byta buss eller byta till pendeltåg, som minskar resealternativen, som ökar trängseln på pendeltågen och som inte minst ger det busstrafiksberoende Edsberg försämrad busstrafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar