Jag åker i stort sett dagligen buss mellan Edsberg och Sollentuna
Station i rusningstid. Min känsla är att alltfler bussar är nästan fulla, fulla
eller överfulla. Under senaste året har allt oftare skylten med fullsatt kommit
upp innan bussen kommit ut ur Edsberg på morgonen. På kvällarna är det ofta
ståplats för många. Det har även hänt att bussarna varit så överfulla att
resenärer inte kommit fram till dörrarna så att de kunnat gå av. Det har blivit ståplats allt oftare på linje 607 mellan Edsberg-Sollentuna Station, trots detta vill Region Stockholm försämra busstrafiken till Edsberg.
Under senare tid
har det blivit alltmer uppenbart att entreprenören Arriva allt oftare använder
en mindre bussmodell och inte använder ledbussar. Det leder till att det blir allt
oftare fullsatt. För bussresenären blir effekten trängsel och ståplats. Ledbussar borde vara ett krav i rusningstrafik.
I
våras sedan uppmärksammade lokalmedia att hälften av bussentreprenören Arriva
turer som ställdes in i Norrort under 2018 berodde på fordonsfel. Arriva är
utförare för stora delar av den busstrafik som trafikerar Sollentuna, t ex
linje 607. De tre främsta orsakerna till de inställda turerna var fordonsfel,
personalbrist och framkomlighet. Det förvånar mig inte att varannan inställd
buss i bl a Sollentuna berodde på fordonsfel. En allmän uppfattning är att
Arriva kör bussarna till bristningsgränsen. Hur många gånger har det inte låtit
och luktat oroväckande om bussarna? För att inte tala om alla krånglande dörrar
som orsakat förseningar.
Den
underliggande förklaringen till förslagen ligger i hur busstrafiken upphandlas
av Region Stockholm. Busstrafiken styrs av s k incitamentsavtal där bussbolagens ersättning till betydande del
styrs av antalet resenärer som kliver på.. Det är alltså inte resornas längd
som avgör ersättningen, utan fler byten för resenärerna ger mer ersättning till
bussbolagen. Avtalen anger också att det är bussbolagens uppgift att sätta in
de bussar som behövs.
För oss som bor
i kommundelar utan direktansluten spårburen trafik är busstrafiken extra
viktig. Vi är beroende att åka buss till och från pendeltåg eller tunnelbana om
vi vill åka kollektivt, t ex in till Stockholm. Om direktbussarna försvinner
tvingas fler Sollentunabor att trängas på redan överfulla pendeltåg eller välja
att ta bilen istället. Då känns det provocerande att
Region Stockholm vill genomföra försämringar som riskerar att öka trängseln
ytterligare.
Vi Socialdemokrater säger nej till trafikförvaltningens förslag
som tvingar fler Sollentunabor att byta buss eller byta till pendeltåg, som
minskar resealternativen, som ökar trängseln på pendeltågen och som inte minst
ger det busstrafiksberoende Edsberg försämrad busstrafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar