fredag 26 april 2019

Nej till utvecklingsgrupp i förskolan!

På kommunfullmäktige den 25 april behandlades Mette Hildingssons och min motion om att inrätta en utvecklingsgrupp för förskolan. Motionen avslogs av den moderatledda majoriteten.

I debatten sade jag ungefär följande:

"Det var först i mitten av 1990-talet som förskolan fick sin egen läroplan och därmed definitivt blev en skolform och inte längre handlade om barnomsorg. Förskolan är idag en egen skolform och forskningen visar tydligt vikten av att redan i förskolan lägga grunden för det livslånga och lustfyllda lärandet. Det är nu dags att ta ytterligare steg framåt.

Under den senaste år har förskollärare och barnskötare vittnat om ett pressat läge i landets förskolor, vittnesmål har även kommit från förskolepersonal i Sollentunas förskolor. Några av de utmaningar förskolan står inför är för stora barngrupper, bristfälliga lokaler, behov av att utveckla inne- och utemiljöer samt en stressig arbetsmiljö. Det finns även en uppgivenhet inför att politiker inte gör tillräckligt åt den ohållbara situationen. Det föranledde att vi lämnade in en motion som föreslår att Sollentuna kommun inrättar en utvecklingsgrupp i förskolan. I utvecklingsgruppen ska bl a finnas representanter för politiker, förskolelärare, barnskötare och förskolechefer.

Ett viktigt syfte med motionen är att förbättra arbetsmiljön för barn och personal i förskolan. Kommunen måste ta sitt ansvar som arbetsgivare för personalen och för barnens rättigheter. Det  sistnämnda gäller inte minst nu när barnkonventionen blir lag och vi behöver utveckla metoder för att ta tillvara barns perspektiv.

Systemet med verksamhetsbesök på alla förskolor i kommunen, har gett nämndpolitikerna en insyn i verksamheten och utvalda representanter från förskolan får en möjlighet att berätta om sin upplevelse för politikerna. Detta ger mer kvantitativa möten än kvalitativa möten för att utveckla samarbetet med Sollentunas förskolor. Vi ser att det finns ett behov av en arena för möten mellan yrkesverksamma och politiker, där det kan formas en samsyn i hur kommunen och förskolorna tillsammans ska ta itu med de utmaningar som finns.

En utvecklingsgrupp bestående av till exempel politiker, förskollärare, barnskötare och förskolechefer kan med sina olika kompetenser forma en gemensam långsiktig strategi för hur vi ska möta förskolans framtid. Tillsammans kan de komma överens om vad som ska prioriteras först och hur det görs på bästa sätt för berörda parter. Vi ser utvecklingsgruppen som ett bredare sätt att lyfta förskolefrågorna än den förskoleberedning som nu bildats inom den nya utbildningsnämnden.

En utvecklingsgrupp skulle vara et sätt att utveckla medborgarinflytandet över förskoleverksamheten. Vi skapar ett forum för professionen och föräldrar att uttrycka sin åsikt (som t ex ett remissorgan) är bra för demokrati och delaktighet i samhället.

Satsningen på förskolan måste fortsätta så att barngruppernas storlek kan minska och en bättre arbetsmiljö kan skapas i förskolorna. Vi tror att en utvecklingsgrupp är en viktig väg för att nå detta. Ett sätt som också ökar delaktigheten i hur verksamheten utformas

Avslutningsvis yrkar jag bifall till motionen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar