Jag debatten sade jag ungefär detta:
"Jag vill inleda med att tacka mina kollegor i nämnden under den nyligen avslutade mandatperioden för ett gott och konstruktivt samtalsklimat. Stort tack också till alla ytterst kompetenta tjänstemän som arbetade på det dåvarande trafik- och fastighetskontoret. Nu är det definitivt över. Med denna debatt är trafik- och fastighetsnämndens tid över – åtminstone för den här gången.
Trafik- och
fastighetsnämnden har ansvarat för en stor mängd frågor som avgör hur det är
att bo i Sollentuna. Hur Sollentunaborna lever sitt vardagliga liv påverkas av
vilken standard det är på gångvägar, cykelbanor och vägar. Om snöröjningen
fungerar, om parker och naturmark är välskötta. Om fastigheterna där man
tillbringar dagarna erbjuder en bra arbetsmiljö eller om och hur det är skyltat
i det naturreservat där du tar en promenad. Allt är frågor som trafik- och
fastighetsnämnden ansvarar för.
Listan på vad
nämnden uträttat under det här året och den här mandatperioden är lång. En del
är gamla försyndelser där man kommit i kapp. Några viktiga punkter som jag vill
lyfta fram är utvecklingsplanen för skötsel av parkmark och grönområden som
tagit fart under året, parkeringsplanen har alltmer gått ifrån plan till
verklighet, en ökad satsning på julbelysning, fortsatt arbete med cykelplanen
och mängde av andra saker. Flera nybyggda och renoverade skolor och förskolor
kunde tas i drift under året. Nya konstgräsplaner och ispister beslutades det
om under året. Det är mycket på gång och många till synes små projekt för att
göra Sollentuna bättre.
När det gäller
det ekonomiska resultatet så är den nästan perfekt precision mot budgeten vad
gäller driftbudgeten även för detta år, men så är det inte med
investeringsbudgeten. Noteringen för i år är att 60% investeringsbudgeten
användes under 2018. Det kan låta mycket att 40% av budgeten inte användes.
Sett till de år TFN funnits är det den tredje högsta andelen. Den högsta
andelen var 86% och den lägsta 19% av budgeten.
Det är
naturligtvis inte bra att budgetmedlen inte används till att genomföra
investeringsbeslut. Skälen är inte sällan att projekten försenats av olika
skäl. Upphandlingar har tagit längre tid, projekt har överklagats, projekt har
av olika skäl skjutits till nästa år osv Processerna kring inte minst
fastighetsinvesteringar fungerar bättre än vad de gjorde för några år sedan.
Kommunens investeringstakt har skruvats upp.
2018 var det år
TFN gjorde av med mest pengar på fastigheter 455 mkr, men budgeten var 748 mkr.
Takten har skruvats upp, men de behov som budgeten pekar på är större.
Jag tror att
mycket av svaret finns att finna i hur processen ser ut. I dag lämnas
underlagen till budgeten runt årsskiftet ett år innan budgeten ska börja gälla.
Budgeten fastställs ett halvår innan den ska börja gälla. Det gör att det i
praktiken går två år mellan underlagen till budgeten tas fram tills budgetåret
tar slut.
Kommunens
investeringstakt kommer att öka de kommande åren. Kraven ökar. Då är det
viktigt att kommunen blir ännu effektivare på att verkställa fattade beslut och
använda avsatta medel. Styrningen måste bli ännu bättre. Det är uppdrag som nu
med varm hand lämnas över till kommunstyrelsen och Sollentuna
kommunfastigheter."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar