fredag 12 april 2019

Hemtjänstföretag ska konkurrera kvalitet och inte med sämre arbetsvillkor för de anställda!


Äldreomsorgen i Sollentuna har varit omdiskuterad de senaste åren. Det gäller inte minst hemtjänsten. Kommunen har genomfört omfattande besparingar. Kritiken har varit hård från såväl vissa av de privata utförarna som från det kommunala vårdbolaget om att ersättningen är för låg. Det senaste exemplet är skandalerna kring utföraren Enklare vardag.

I Sollentuna är hela äldreomsorgen bolagiserad, antingen bedrivs hemtjänsten av privata bolag eller av det kommunala bolaget SOLOM. När ett bolag ansöker om att få bedriva verksamhet i Sollentuna kommun avgör vård- och omsorgskontoret vem som vinner upphandlingen utefter kriterier i ett så kallat upphandlingsförfrågningsunderlag. Olika behov upphandlas från fall till fall. Det finns alltså inga fasta regler utan krav som ställs ska vara i linje med proportionalitetsprincipen, det vill säga att krav ska vara rimliga i linje med vad som upphandlas.

Nyligen uppmärksammade media hemstjänst utföraren Enklare vardag. Ett bolag som vid den tidpunkten hade runt 50 brukare i Sollentuna. Enligt media uppgifterna ska bolaget ha fuskat med tidrapportering och anställdas uppsägningstid, krävt tillbaka delar av brukarnas lön, försökt köpa kunder av andra bolag samt haft anställda som bryter mot reglerna om anhöriganställda. Listan kan göra längre. Efter Arbetaren och Kommunalarbetarens granskning krävde (S) att Sollentuna kommun skulle ta ifrån Enklare vardag rätten att verka i Sollentuna. Vi tycker inte att det godtagbart att seriösa utförare, som t ex SOLOM, ska konkurrera med ett hemtjänstbolag som betalar sina anställda 54 kr/timmen.

Sollentuna kommun ansåg sig inte ha skäl nog att dra in Enklare vardags tillstånd att verka i Sollentuna. Kommunen nöjde sig med att införa ett stopp mot att anvisa nya brukare till bolaget tills vidare. Kommunens agerande visar att Sollentuna behöver förtydliga sin linje mot bolag som visat ett beteende som Enklare vardag i Sollentuna eller i andra kommuner.

I Sollentunas förfrågningsunderlag finns det ett “arbetsrättsligt villkor baserat på kollektivavtal”. Det är bra, men inte tillräckligt. Skrivningen finns och problemen återstår. Det betyder att vi behöver förtydliga vad arbetsrättsliga villkor baserat på kollektivavtal innebär i en bilaga. Detta är möjligt att genomföra. Vi inspireras av andra kommuner som redan implementerat innovativa reformer. Sollentuna ska ställa krav på schyssta arbetsvillkor, för att öka tryggheten både för äldre och för hemtjänstpersonalen.

Sollentunabor ska leva fria och självständiga liv så långt upp i åldrarna som möjligt, i social gemenskap och med fysiskt aktiva liv. För oss är det självklart att välja att satsa på välfärden. Därför vill vi investera i en bättre äldreomsorg, och ställa krav på alla utförare som verkar i Sollentuna.

Vi Socialdemokrater kräver därför att förfrågningsunderlagen inom hemtjänsten utformas för att hemtjänstföretag som konkurrerar med sämre arbetsvillkor för de anställda utesluts från att verka i kommunen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar