Äldreomsorgen i Sollentuna har varit omdiskuterad de senaste
åren. Det gäller inte minst hemtjänsten. Kommunen har genomfört omfattande
besparingar. Kritiken har varit hård från såväl vissa av de privata utförarna
som från det kommunala vårdbolaget om att ersättningen är för låg. Det senaste
exemplet är skandalerna kring utföraren Enklare vardag.
I
Sollentuna är hela äldreomsorgen bolagiserad, antingen bedrivs hemtjänsten av
privata bolag eller av det kommunala bolaget SOLOM. När ett bolag ansöker om
att få bedriva verksamhet i Sollentuna kommun avgör vård- och omsorgskontoret
vem som vinner upphandlingen utefter kriterier i ett så kallat
upphandlingsförfrågningsunderlag. Olika behov upphandlas från fall till fall.
Det finns alltså inga fasta regler utan krav som ställs ska vara i linje med
proportionalitetsprincipen, det vill säga att krav ska vara rimliga i linje med
vad som upphandlas.
Nyligen uppmärksammade media hemstjänst utföraren Enklare
vardag. Ett bolag som vid den tidpunkten hade runt 50 brukare i Sollentuna.
Enligt media uppgifterna ska bolaget ha fuskat med tidrapportering och
anställdas uppsägningstid, krävt tillbaka delar av brukarnas lön, försökt köpa
kunder av andra bolag samt haft anställda som bryter mot reglerna om
anhöriganställda. Listan kan göra längre. Efter Arbetaren och Kommunalarbetarens
granskning krävde (S) att Sollentuna kommun skulle ta ifrån Enklare vardag
rätten att verka i Sollentuna. Vi tycker inte att det godtagbart att seriösa
utförare, som t ex SOLOM, ska konkurrera med ett hemtjänstbolag som betalar sina
anställda 54 kr/timmen.
Sollentuna kommun ansåg sig inte ha skäl nog att dra in Enklare
vardags tillstånd att verka i Sollentuna. Kommunen nöjde sig med att införa ett
stopp mot att anvisa nya brukare till bolaget tills vidare. Kommunens agerande
visar att Sollentuna behöver förtydliga sin linje mot bolag som visat ett
beteende som Enklare vardag i Sollentuna eller i andra kommuner.
I Sollentunas förfrågningsunderlag finns det ett
“arbetsrättsligt villkor baserat på kollektivavtal”. Det är bra, men inte
tillräckligt. Skrivningen finns och problemen återstår. Det betyder att vi
behöver förtydliga vad arbetsrättsliga villkor baserat på kollektivavtal
innebär i en bilaga. Detta är möjligt att genomföra. Vi inspireras av andra kommuner som
redan implementerat innovativa reformer. Sollentuna ska ställa krav på schyssta
arbetsvillkor, för att öka tryggheten både för äldre och för
hemtjänstpersonalen.
Sollentunabor ska leva fria och självständiga liv så långt
upp i åldrarna som möjligt, i social gemenskap och med fysiskt aktiva liv. För
oss är det självklart att välja att satsa på välfärden. Därför vill vi
investera i en bättre äldreomsorg, och ställa krav på alla utförare som verkar
i Sollentuna.
Vi Socialdemokrater kräver därför att
förfrågningsunderlagen inom hemtjänsten utformas för att hemtjänstföretag som
konkurrerar med sämre arbetsvillkor för de anställda utesluts från att verka i
kommunen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar