På kommunfullmäktige den 24 november minoritetsåterremitterade oppositionen majoritetens förslag om att skapa bolagskoncern samt sälja ut 2000 lägenheter ur Sollentunahems bestånd.
Nedan följer mitt huvudinlägg i debatten om bolagisering:
Vi står i dag
inför de kanske största enskilda beslutsärendena under den här mandatperioden.
Fullmäktige ska besluta om att organisera om kommunens verksamhet, överföra
fastigheter samt besluta om försäljning av Sollentunabors hem. Fullmäktige ska
också besluta om att bygga nya bostäder. Det är ärenden som vi bör behandla med
stort allvar och ordentlig eftertanke.
Varför står
överhuvudtaget de här ärendena på ärendelistan? Grunden, som vi ser det, kan
sammanfattas i tre punkter:
1) Sollentuna kommun har skaffat sig ett ”
investeringsberg” i miljardbelopp som måste hanteras. Investeringsbehoven har
byggts upp genom en långsiktigt kraftig befolkningsökning, för låg investeringstakt
under många år samt genom att fastigheter som byggdes för 40-50 år nu är antingen
uttjänta, för små eller inte längre funktionella och därmed måste ersättas
2) AB Sollentunahem har genom, inte minst
genom majoritetens stimulans och vilja, sålt mer än tusen hyresrätter till
bostadsrättsföreningar till bostadsrättsföreningar genom ombildningar. Bolaget
har också sålt delar av beståndet till privat hyresrätt. Försäljningsintäkterna
har gjort att AB Sollentunahem har samlat på sig ett eget kapital i storleksordning
2 miljarder kronor. Pengar som kommunen genom utdelningsbegränsningar kan komma
åt.
3) Den moderatledda majoriteten vill hålla en
oförändrat låg kommunal skatt. Detta kombinerat med att kommunen i dag praktiken
inte har någon låneskuld och att det finns en politisk vilja att hålla
låneskulden så låg som möjligt.
Dessa tre punkter
har lett fram till förslaget till den moderatledda majoritetens förslag till
beslut.
- Det de föreslår är att det bildas ett koncernbolag, fyra
år efter att det förra avvecklades.
- De föreslår bolagisering av kommunens
verksamhetsfastigheter, något som utretts och förkastats två gånger
tidigare 2003 och 2008.
·
Det
nya verksamhetsfastighetsbolaget ska komma till genom en avancerad delning av
AB Sollentunahem, en fission, i två delar i syfte att komma åt Sollentunahems
pengar. I advokatfirmans rapport står det ” Kan
ta tid och genomföra och vara relativt administrativt betungande”. I det
här fallet ska tilläggas att lagen ändrats så att andra skatteregler kommer
gälla om fissionen påbörjas efter årsskiftet.
Det huvudsakliga
syftet med den här delen av bolagskonstruktionen är helt enkelt att flytta runt
pengar i koncernen. Använda ackumulerade värden i Sollentunahem för att klara
kommunens investeringsbehov. Genom detta kommer man också undan att betala
statlig skatt genom att flyttande sker inom en koncern.
När man varit med
ett tag i kommunpolitiken så lär man sig att vissa frågor återkommer och inte
är så innovativa. I oktober 2002 presenterade det nybildade borgerliga styret
(M, FP och C) sin politiska plattform. De föreslog försäljning av 1500
hyresrätter, bildade av koncernbolag samt bildande av ett bolag för
verksamhetsfastigheter. Känns det bekant? Det enda som blev verkställt då var
koncernbolagsbildningen.
Det går att tänka
om den här gången också. Kommunen är rik och stora tillgångar. Det går att
klara investeringsbehoven även utan att ägna sig åt bolagiseringar och
pengaflyttande för att komma undan att betala skatt och för att komma åt det
kapital som byggts upp i AB Sollentunahem.
Avslutningsvis
yrkar jag bifall till de yrkanden som Freddie Lundqvist tidigare anfört.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar