Så kom den till slut. Trafikutredningen för Edsberg. Efter
4½ år och en hel del påtryckningar och frågor så behandlades rapporten på
Stadsbyggnadsnämnden förra veckan. .
Den stora frågan som väcks i mitt huvud efter att ha läst
rapporten, är: Varför tog det så lång tid? De kom ju inte fram till något nytt.
Rapporten kommer fram till att inget behöver göras. Allt fungerar bra. Jag
håller inte med om det. Många andra Edsbergsbor håller inte med om det.
Ardenfors och hans dåvarande kollegor höll inte med om det 2011 när utredningsuppdraget
beslutades. Då pratade de om ”trafikinfarkt”, nu pratar de om att det inte
finns några problem…
Utredningen har också valt att begränsa sitt uppdrag till
att bara ta upp området runt Edsbergs centrum och för åtgärder inom fem år. Det
gör att den inte redovisar något om framtida anslutning till Väsjön och inte
heller tar upp de välkända problemen på Skyttevägen. Jag kan tycka att det är
en feg avgränsning. De vill inte ta tag i helheten utan vill bara få bort
surdegen med utredningen som inte blivit av. Det är inte så man ger Edsberg en
långsiktigt hållbar trafiksituation.
Om vi går igenom slutsatserna i sammanfattningen på
rapporten står det så här:
”Parkeringsplatser för
respektive fastighet ska tillgodoses inom kvartersmark. Sollentunahem äger
parkeringen vid Edsbergs centrum. Det är upp till fastighetsägaren att bedöma
om utbudet är tillräckligt.”
Min kommentar på det är så ska det vara. Inget konstigt.
”Inom
förutsättningarna för denna övergripande utredning kunde inga kapacitetsbrister
eller framkomlighetsproblem vid in- och utfarten till Edsbergs centrum
konstateras. Den ytterligare trafikpåverkan som förtätningen ger kommer över
dygnet inte skapa några kapacitetsbrister. Hur trafiken ser ut under maxtimmen
har inte studerats.”
Det här stycket är mycket avslöjande. De har på 4½ år inte
brytt sig om att studera hur det ser ut med trafiksituationen när det är som
mest trafik. Det är redan idag rörigt framförallt på eftermiddagarna när bilar
ska ut och in från centrumparkeringen samtidigt som andra bilar ska höger eller
vänster på Ribbings väg. Det är klart att det kommer bli ännu mer rörigt när
ytterligare bostäder har byggts i Edsberg. Nu väljer Kommunledningskontoret att
blunda istället för att ta tag i frågan.
”Inom ramen för denna
utredning har ingen djupare bedömning av tryggheten och trafiksäkerheten i
området gjorts då detta är planerad för år 2018 inom kommunens arbete med Trygg
i trafiken som är inriktad mot optimering av det befintliga vägnätet. Det tar
inte hänsyn till framtida förtätningar och resulterande ny- och ombyggnadsbehov
för infrastrukturen. ”
Vi ser fram emot 2018 och vad som kan komma fram om det
befintliga vägnätet. När trafik- och fastighetskontoret jobbar med Trygg i
trafiken kanske vi kan få en mer närvarande analys över hur det fungerar i
nuläget än vad denna rapport ger.
”En trafikutredning
för Väsjön är under framtagande och efter utredningens färdigställande bör en
konsekvensbeskrivning med åtgärdsförslag tas fram för Norra Edsberg. De
tidigare prognoserna för Väsjöområdet togs fram innan styrdokument som
trafikpolicyn och cykelplanen antogs. Dessa borde beaktas i den kommande
planeringen. Åtgärderna som en konsekvensbeskrivning för Edsberg kommer fram
till bör samordnas med åtgärder inom andra planerade arbeten som projektering
av östra Ribbings väg samt Trygg i trafiken.”
För att återvända till de ursprungliga direktiven så står
det att rapporten ska tas fram skyndsamt i samband med planläggningen av Sportfältsområdet.
Det visar på att tanken 2011 var att det skulle finnas en koppling mellan
Väsjöplaneringen och trafikutredningen för Edsberg. När det nu inte finns en
tydlig koppling bidrar till att den här rapporten blir så tunn. Naturligtvis så
borde denna utredning och den trafikutredning som är underframtagande för
Väsjön samkörts. I verkligheten finns kopplingen då borde den även finnas i
planeringen.
Det var alltså viktigare att få rapporten avlämnad än att
göra något bra av det. Om man ändå skulle göra så varför vänta 4½ år?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar