fredag 8 april 2016

Berättigad kritik från revisorerna om hanteringen av friidrottshallen!

Det hör inte till vanligheterna att kommunens förtroendevalda revisioner kommer med en anmärkning på det sätt som de gjort i år i sin revisionsrapport. Det gäller  trafik- och fastighetsnämnden och ärendet kring friidrottshallen.

Som ledamot i trafik- och fastighetsnämnden känner jag mig naturligt berörd av det hela. Jag har nogsamt läst igenom revisorernas synpunkter och gått igenom mina egna anteckningar och minnesbilder. Jag har också pratat med ett antal personer som sitter i nämnden nu eller har suttit där tidigare.

Och min slutsats är att den bild som revisorerna ger av skedet stämmer med min egen bild. Jag tillträdde vid mandatperiod skiftet den 1 januari 2015. På ett av de första sammanträdena, 12 februari, fick vi information om att det pågick en diskussion med entreprenör om markberedningen var till fylles. Nästa gång Friidrottshallen kom upp var som beslutsärende den 24 september, 8 månader senare. Ett ärende som inte fanns med på den ursprungliga föredragningslistan. TFN hemställde om att utöka ramen för projektet från 150 till 205 mkr. Vilket sedan fastställdes av kommunstyrelsen.

Under hela processen hölls nämndens ledamöter ovetande om vad som skedde.

  Sollentuna friidrottshall 
Bild från www.sollentuna.se

Hela processen med friidrottshallen har gått snett på något sätt redan från början. Det är inget konstigt att det byggs en friidrottshall i en kommun som Sollentuna med stolta historiska traditioner inom friidrotten. Platsen för hallen ligger i grunden också bra.

En första grundläggande faktor har varit att ingen i kommuns organisation har haft ett tydligt grepp om hela processen. Från början var det en aning oklart vem som styrde processen. Initiativet kom från den politiska majoriteten och först var KSAU djupare involverat än TFN och KFN som verkställande och beställande nämnd.

Ett andra faktor  var kostnaden. Från början budgeterades det 40 miljoner kronor. Tidigt i processen började man prata om 80-90 mkr i praktiken. Sedan 150 mkr för att nu ligga på en budgeterad summa på 205 mkr.  Bara denna fördyring tyder på brister i kontroll och styrning samt att man underskattade platsens komplikation. Det finns ju vissa likheter med tunneln genom Hallandsåsen.


Om man ska sammanfatta det hela så är min uppfattning att det handlar om brister i det politiska ledarskapet. Det vilar tungt på den styrande majoriteten. Hanteringen visar också på vikten av att man har samlad styrning över stora projekt som detta. Det har tagits steg mot detta och fler beslut är fattade. Det viktigaste i det här läget är att lära sig av det som hänt. Så att vi inte gör samma misstag igen. Revisorerna är våra vänner och inte fiender. Deras arbete handlar om att vi bli bättre att ta hand om kommunen. Med bakgrund i detta konstaterar jag för (S) del att revisorernas kritik är berättigad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar