Edsberg har en trafiklösning som bygger på 1950-talets synsätt.
Edsberg har förtätats sedan dess och antalet bilar per hushåll har ökat. Vi har
länge drivit frågan om en ny trafiklösning för Edsberg som hanterar såväl det nuvarande
Edsberg som kopplingen till de nya delarna av i Edsberg i Väsjöområdet. Den
moderatledda majoriteten gick med på en trafikutredning 2011, som rapporterades
först 2016 i en bristfällig rapport. Den utredningen kommer fram till att inget behöver
göras. Vi vet att många Edsbergsbor inte håller med om det.
Den moderatledda majoritetens företrädare har gett en varierad bild över läget. När utredningen beslutades i december 2011 talade de om att det rådde ”trafikinfarkt” i området runt Edsbergs centrum. När utredningen presenterades i april 2016 så fanns det inga problem. I ett interpellationssvar i juni 2016 skriver majoriteten att det ”kan bli köer vid Edsbergs centrum i framtiden”. När frågan om trafiklösningen lyfts med företrädare för den moderatledda majoriteten hänvisas det fortfarande oftast till kommande utredningar.
Det saknas alltså fortfarande en sammanhållen långsiktig
trafikutredning för Edsberg som tar upp både situationen runt Edsbergs Centrum
och de
välkända problemen på Skyttevägen, men också analyserar konsekvenser på
befintligt vägnät av kommande förtätningar i nuvarande Edsberg samt
naturligtvis den framtida anslutning till de nya delarna av Edsberg vid Väsjön.
I en samlad analys behöver effekter för bilister (inklusive
parkeringsmöjligheter), gående, cyklister samt för kollektivtrafik beaktas.
För att långsiktigt
garantera bra livsvillkor och hållbar trafiksituation för Edsbergsborna krävs
att en sammanhållen trafikutredning genomförs. Nu fortsätter man duttandet med
flera utredningar som kommer vid olika tidpunkter, har olika perspektiv och
tidsbegränsningar. Det är inte så vi bygger en hållbar trafiklösning för hela Edsbergsområdet
som fungerar inte bara nu utan om 10, 20, 30 och 50 års sikt. Gör om! Gör rätt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar