torsdag 5 juli 2018

Sparpaket på vård- och omsorg trots att Sollentuna kommun har lägre kostnad än förväntat!


Sollentuna kommun har en lägre kostnad än förväntat för vård- och omsorg. Trots detta har den moderatledda majoriteten i Sollentuna valt att genomföra besparingar motsvarande 45-50 miljoner kronor när de får full effekt. Skälet som anges är att andra kommuner har en lägre kostnad än Sollentuna.

Under våren 2016 uppvisade vård- och omsorgsnämnden ett stort ekonomiskt underskott. Den moderatledda majoriteten har bestämt att Sollentuna kommun inte ska lägga mer pengar på bl a äldreomsorg än vad jämförbara kommuner gör. Med anledning av detta fler sparpaket beslutats. Sparpaketen har till syfte att minska kostnaderna så att Sollentuna hamnar på samma nivå som jämförbara kommuner.
Bild hämtat från PWC presentation av nulägesanalys av vård och omsorg i Sollentuna hösten 2017
Kommunen har valt jämföra avvikelsen mot referenskostnaden med vad de jämförbara kommunerna har. I den senaste jämförelsen för 2016 ligger Sollentuna avseende äldreomsorg på värdet -0,1 och jämförbara kommuner på -10,7. Det innebär att Sollentuna bedriver äldreomsorgen billigare än vad som är förväntad nivå, men att jämförbara kommuner bedriver det ännu billigare. I sammanhanget spelar det också roll att Sollentuna har en låg kommunalskatt och därmed behöver ha lägre kostnader. Det ska också tilläggas att dessa jämförelser med andra kommuner enbart handlar om kostnader, inte på något sätt om kvalitet.
Bild hämtat från PWC presentation av nulägesanalys av vård och omsorg i Sollentuna hösten 2017
Denna typ av jämförelser med andra kommuner ska vara ett verktyg för att bedöma sig gentemot andra. Det är inte heller en absolut sanning, det finns alltid viss osäkerhet i siffrorna. Den strikta tillämpning som vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna gjort som grund till omfattande sparpaket är mycket tveksam.

Från 2016 har beslut tagit i flera omgångar om besparingar i olika verksamheter. Beslut fattades också om att se över uppräkningar, momskompensation och ersättningsnivåer.  Inför 2017 skedde ingen uppräkning alls av ersättningsnivåerna, inom ett område demensboenden som är LOV:ade sänktes t o m ersättningsnivån. Den moderatledda majoriteten talar själva om det i termer som ”intensiva arbetet för att nå budget i balans”.

Ett annat beslut som påverkar omfattning och kostnader frö hemtjänsten är beslutet 2016 om att förändra riktlinjer för tid i hemtjänsten. De förändrade riktlinjerna har medfört t ex att tider för inköp, tvätt, disk, matlagning minskats. Det samma gäller tillsyn på kvällar, nätter och morgnar. Majoriteteten av besök/insatser har nu en beviljad tid på 10-20 minuter per insats. Den förenklade biståndsbedömningen togs bort helt. I årsredovisningen kan vi se att det totala antalet ersatta hemtjänsttimmar har minskat med drygt 37 400 timmar jämfört med helår 2016, det motsvarar en kostnadsminskning med cirka 14,8 miljoner kronor på hemtjänsten.  Om vi ser på hela vård- och omsorgsnämndens verksamhet ser vi besparing på 22 mkr (enligt årsredovisning 2017) och dessa beräknas från 2018 ge en helårseffekt på 45-50 mkr. I årsredovisningen står: ”Åtgärdsplanen har således haft en tydligt kostnadsdämpande effekt”.

Hur har då den moderatledda majoriteten motiverat sina beslut. Jag har valt att lyfta fram två citat från vård- och omsorgsnämndens liberala ordförande ett från 2016 och ett från 2018. Båda är hämtade från intervjuer i Vi i Sollentuna.

2016 sa hon: ” I samband med revideringen jämförde vi oss med närliggande kommuner. Där framkom att vi är långt mer generösa och detaljerade i våra riktlinjer än dessa kommuner och detta utan att vi ser en tydligt bättre kvalitet i hemtjänsten i Sollentuna.”

2018 sa hon: ” Vi jämförde oss med andra kommuner och såg att vi var mer generösa än andra kommuner med både hemtjänsttimmar och äldreboenden. Jag har stor respekt för om enskilda personer drabbas, men om man tycker att beslutet är felaktigt är det viktigt att överklaga det.”

Det finns en liten glidning i citaten. 2016 pratar hon om det som snarast en kameral operation som inte påverkar de äldre. 2018 inser hon att det kan drabba enskildas livskvalitet, men att hon inte tänker ändra sig. Den moderatledda majoriteten är snarare stolta över att de genomfört sparpaket för att minska kostnaderna än att de ser problemet med att Sollentunabor får mindre hemtjänsttid beviljad för att klara av sitt vardagliga liv.

Det har också funnits en ovilja hos den moderatledda majoriteten att skjuta till mer pengar till vård- och omsorgsnämnden utan i stället låtit nämnden gå med något de kallat ”accepterat underskott”. 2016 var det 22 miljoner kronor, 2017 20 miljoner kronor och för 2018 är det ”accepterade underskottet” 5 miljoner kr. Från 2019 har de tänkt sig att nämndens budget ska vara i balans.

Vi har fått allt fler vittnesmål från äldre, personal och även utförare om att den moderatledda majoritetens sparpaket försämrar livsvillkoren för Sollentunabor som behöver vård och omsorg. Det är fel väg att gå. I vårt Socialdemokratiska budgetalternativ vänder vi utvecklingen inom hemtjänsten. Vi avsätter 8 mkr för mer tid i hemtjänsten. Nu får det vara slut på besparingar och minuthetsen för såväl de äldre som för de som jobbar i hemtjänsten.

De korta tiderna skapar en minuthets och en stressad arbetsmiljö. Det förekommer också att personalen endast får lön för den tid de är hos en brukare. Vi ger därför ett uppdrag om att utreda riktlinjerna för att skapa en mer hållbar ekonomisk situation för att bedriva hemtjänst i Sollentuna och ta bort minuthetsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar