lördag 17 december 2016

Svarslös majoritet om namnet på koncernbolaget i fullmäktigedebatt!

En av de delar i bolagsbildning som jag särskilt agerat i är namnet på koncernbolaget. Efter som att Sollentuna aldrig varit stad så har är namnet Stadshus fel. Jag var uppe i talarstolen och yrkade på att det borde heta Kommunhus AB i stället. Det kan noteras att ingen företrädare för moderatledda majoriteten orkade att gå upp och ge en replik på mitt anförande. Jag kan inte annat än att utgå från att de överhuvudtaget inte tänkt på namnfrågan, men att det gått prestige i frågan och att de därför inte vill ändra namnet. Ett tecken på ett svagt ledarskap.

I debatten på kommunfullmäktige den 15 december sa jag följande:

På förra mötet ställde jag frågan varför den moderatledda majoriteten döpa koncernbolaget till Sollentuna Stadshus AB? Jag fick inget direkt svar av majoriteten. Bara det att de inte tänkte börja kalla Sollentuna för stad.

Den enda logiska förklaringen som jag kommit på är att ni rakt av köpt en konsultrapport som har sin grund i en annan kommun. En kommun som var stad före 1971. För i grunden kan inte namnet Stadshus aldrig bli rätt i Sollentuna. Sollentuna var aldrig stad och där med aldrig haft ett stadshus.

Vi ställde frågan om bolagsnamnet i återremissen och fick visserligen ett av de längre svaren i dokumentet, även om det inte gav något egentligt svar till namnet. Ett av bolagsverkets återgivna kriterier är att det ska stämma med verkligheten. Och det gör inte Stadshus. I Sollentuna stämmer det inte med verkligheten.

De kommuner som var stad har fortfarande rätt att kalla sig stad och naturligtvis ha ett stadshus, även om de formellt är kommuner. Utifrån den aspekten blir det väldigt konstigt att kalla bolaget Sollentuna Stadshus AB. Det är därför inget konstigt att kommuner som Stockholm, Göteborg, Linköping, Sundbyberg, Gävle, och t o m Trollhättan, Tranås och Eksjö har bolag som heter Stadshus AB. De var alla städer. Det var aldrig Sollentuna. Namnet blir därmed ologiskt.

Avslutningsvis yrkar jag att koncernbolaget ges namnet Sollentuna Kommunhus AB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar