Trafikförvaltningen
i moderatstyrda Region Stockholm har remitterat ett förslag om förändrade
linjesträckningar vilket ger kraftiga försämringar i busstrafiken för många
Sollentunabor. I förslaget föreslås bl a att direktbussarna 516 och 526 tas
bort i sin nuvarande form och inte längre gå från Edsberg eller Viby in till
Stockholms innerstad.
SL har redan lagt ner flera direktbusslinjer runt
om i Stockholms län. SL har en uttalad ambition i sitt
trafikförsörjningsprogram att styra över mer av resandet till kombination buss
och spårtrafik. En ambition som gör att fler tvingas till fler och tidskrävande
byten under t ex sin jobbresa.
Den
underliggande förklaringen till förslagen ligger i hur busstrafiken upphandlas
av Region Stockholm. Busstrafiken styrs av s k incitamentsavtal där bussbolagens ersättning till betydande del
styrs av antalet resenärer som kliver på.. Det är alltså inte resornas längd
som avgör ersättningen, utan fler byten för resenärerna ger mer ersättning till
bussbolagen.
För
oss som bor i kommundelar utan direktansluten spårburen trafik är busstrafiken
extra viktig. Vi är beroende att åka buss till och från pendeltåg eller
tunnelbana om vi vill åka kollektivt, t ex in till Stockholm. Om direktbussarna
försvinner tvingas fler Sollentunabor att trängas på redan överfulla pendeltåg
eller välja att ta bilen istället.
Vi Socialdemokrater jobbar för att direktbussarna
från Viby och Edsberg till Stockholms innerstad ska bevaras. Det är ofta så
fullt på pendeltågen att direktbussarna behövs för att avlasta och erbjuda en
alternativ resväg. Istället för att lägga ner direktbussarna borde SL och
Region Stockholm arbeta för att marknadsföra dem så att fler ser de linjerna
som ett bra resealternativ.
Vi
säger nej till trafikförvaltningens förslag som tvingar fler Sollentunabor att
byta buss eller byta till pendeltåg, som minskar resealternativen, som ökar
trängseln på pendeltågen och som inte minst ger boende i kommundelar utan
pendeltåg försämrad busstrafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar