I en allt
folkrikare kommun med allt tätare bebyggelse är en hållbar trafikpolitik också
en väsentlig del. Trafikpolitiken kräver arbete i flera dimensioner där
framkomlighet och långsiktig hållbarhet vägs samman. Det finns inte en
patentlösning som att bygga bredare vägar eller fler parkeringsplatser för att
uppnå detta. En hållbar lokal trafikpolitik behöver väga in så väl behoven att minska
trängseln på vägarna samtidigt som miljöpåverkan ska hållas nere. Andra
aspekter att väga in är att Sollentunaborna ska erbjudas bra livsmiljö med så
låga halter av skadliga partiklar i luften som möjligt och utan
bullerstörningar samtidigt som det ska vara lätt att ta sig mellan olika
platser i och utanför kommunen.
Vi kan vara gående,
cyklister, kollektivtrafikresenärer eller bilister. Vi är alla trafikanter. De
flesta Sollentunabor är därför intresserade av trafikfrågor på ett eller annat
sätt. Det är viktigt att fånga upp engagemang och skapa möjligheter för större
medborgarinflytande och ökad insyn i kommunens arbete..
Sollentuna
kommun har under de senaste åren fattat en del framtidsinriktade beslut kring
hur framtiden ska planeras. Det utrycker sig bl a i den av kommunfullmäktige
antagna trafikpolicyn som bland annat visar i vilken ordning olika grupper
trafikanter ska prioriteras. Den sätter gångtrafikanter i första hand, därefter
cyklister, kollektivtrafik, nyttotrafik och sedan biltrafik. En effekt av denna
politik är att under 2918 minskade för första gången på många år antalet bilar
i Sollentuna. Allt fler av bilarna blir elbilar. Kommunen har också gjort en
kraftfull satsning genom att bygga ut och förbättra många mil cykelbanor och
gångvägar de senaste åren. Det har genomförts många andra åtgärder också. Det
viktigaste arbetet sker under planläggning och exploatering.
För
att anpassa Sollentuna till den utveckling där kommunen växer och blir tätare
håller kommunen för närvarande på att se över parkeringsplanen, där en
reviderad version förväntas komma upp till beslut i höst.
En välfungerande kollektivtrafik är också
viktigt för en långsiktig hållbarhet. Fler
bör resa kollektivt, inte färre. Därför vill vi förbättra framkomligheten i
busstrafiken istället för att plocka bort bussar. De återkommande förslag från
Region Stockholm om förändringar i linjesträckningar på busstrafiken som skulle
leda till färre resealternativ och fler byten för resenärerna strider mot denna
intention.
Vi
Socialdemokrater har föreslagit i en motion till kommunfullmäktige att det ska
inrättas ett kommunalt trafikantråd i Sollentuna. Ett kommunalt trafikantråd
skulle kunna bestå av politiskt förtroendevalda samt av andra kommuninvånare
som har ett engagemang i frågan och som representerar olika berörda grupper. Dessa
skulle kunna vara representanter från t ex bostadsrättföreningar, villaägareföreningar,
hyresgästföreningar, pensionärsorganisationer, idrottsföreningar,
cykelfrämjandet samt från elevråd och föräldraråd i skolor.
Ett
kommunalt trafikantråd skulle fungera som en samrådsgrupp för kommunen, där
Sollentunabor ges möjlighet att påverka innan beslut. Ett samrådsorgan som
träffas återkommande för att samråda kring t ex trafiksäkerhet,
trafikplanering, kollektivtrafikremisser, stadsplanering, parkeringsfrågor,
cykelfrågor, väghållning och andra frågor som berör Sollentunabor i deras roll
som trafikanter. Ett samrådsorgan som ger kommunen möjlighet att informera om
aktuella frågor och som ger ökad möjlighet till dialog.
Sollentuna
kommun har kommit en bit på väg, fler insatser planeras och ytterligare
insatser kommer krävs för att göra Sollentuna ännu bättre inom trafikpolitiken.
Vi är inne i en period av förändring och det ger oss utmaningar. Det är dagens
beslut som formar framtidens Sollentuna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar