fredag 14 juni 2019

Parkeringsuppdrag strider mot tidigare fattade beslut!

I den roll som förtroendevald i en kommun har du att förhålla dig till de beslut som fattats tidigare och de styrdokument som gäller, även om de fattats innan du fick ditt nuvarande uppdrag.  Är du inte nöjd med tillståndet så får du agera för att ändring ska ske. Det händer med jämna mellanrum att företrädare för den moderatledda majoriteten lägger förslag som inte helt rimmar med tidigare fattade beslut. På det sista sammanträdet i natur- och tekniknämnden innan sommaren inträffade ett sådant exempel.

Majoritetspartierna i natur- och tekniknämnden gav vid det senaste nämndmötet i juni uppdraget att skapa bättre parkeringsförutsättningar för bilar kring fyra utpekade områden i kommunen. De varslar även för att tilläggsuppdrag kommer läggas under mandatperioden där ytterligare områden kan tillkomma. 

Detta uppdrag förvånar då det helt strider mot den av kommunfullmäktige antagna trafikpolicyn som vill prioritera gångtrafikanter, därefter cyklister, kollektivtrafik, nyttotrafik och sedan biltrafik.

Med detta uppdrag visar majoritetspartierna att de vänder på prioritetsordningen då de vill lösa problemen genom att skapa fler bilparkeringsplatser på parkmark och gräsytor. Detta som första åtgärd istället för att först göra en seriös utredning som helt förutsättningslöst ser möjligheten att hitta de bästa lösningarna för respektive specifikt område, i enlighet med kommunens styrdokument.

Vid Rackethallen saknas idag helt cykelparkering. Det är bra om det äntligen tillkommer cykelparkeringsplatser där, men att samtidigt ta utrymme för fler bilparkeringsplatser riskerar att åsidosätta trafikpolicyns intentioner. Istället behöver vi först veta vilka som idag nyttjar de parkeringsplatser som redan finns.

Vid den nybyggda friidrottshallen på Sollentunavallen har kommunen medvetet prioriterat andra färdsätt än bil. Det leder till minskad trafik i direkt anslutning till friidrottshall och hockeyhall, vilket ökar tryggheten för barn och ungdomar som går dit eller cyklar dit. För de som måste åka bil till området finns parkeringsplats med anslutning från Sollentunavägen. Det ger ett något längre avstånd mellan bilparkering och målpunkt, men leder till en sammantaget bättre lösning som är helt i linje med trafikpolicyn. Dessutom är det frågan om nämnden kan besluta om marknyttjande då kommunstyrelsen har rådigheten över  fastighetsmark.

Den 8 april 2019 gav kommunstyrelsen kommunledningskontoret i uppdrag att genomföra en förstudie rörande parkeringsfrågan runt Sjösportcenter Norrviken, det vill säga för det område (Brunkebergsåsen, vid kanot- och skridskoklubben samt Norrvikens IP med fotbollshallen) majoritetspartierna nu går ut och säger att lösningen ska vara fler parkeringsplatser. Det majoritetspartierna nu gör är alltså att föregripa den utredning kommunstyrelsen fattat beslut om. Det är en utredning med uppdrag att komma fram till en bredare lösning, som är mer överensstämmande med kommunfullmäktiges antagna trafikpolicy.

För att anpassa Sollentuna till den utveckling där kommunen växer och blir tätare håller kommunen för närvarande  på att se över parkeringsplanen, där en reviderad version förväntas komma upp till beslut i höst.

Den 13 december 2018 lämnade dåvarande trafik- och fastighetsnämnden en hemställan till kommunstyrelsen att påbörja införandet av parkeringsreglering på kommunal fastighetsmark. Bakom den hemställan finns en parkeringsutredning gjord av konsultbolaget Trivector. I den föreslås bland annat Sollentuna Kommunfastigheter AB få uppdrag att förvalta parkeringsplatser vid kommunens fastigheter.

Med detta förslag står det klart att majoritetspartierna börjar i fel ände, och negligerar viktiga tidigare fattade beslut. (S), (V) och (MP) reserverade med anledning av detta mot förslaget.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar