Majoritetspartierna
i natur- och tekniknämnden gav vid det senaste nämndmötet i juni uppdraget att skapa bättre parkeringsförutsättningar för bilar
kring fyra utpekade områden i kommunen. De varslar även för att tilläggsuppdrag
kommer läggas under mandatperioden där ytterligare områden kan tillkomma.
Detta
uppdrag förvånar då det helt strider mot den av kommunfullmäktige antagna
trafikpolicyn som vill prioritera gångtrafikanter, därefter cyklister,
kollektivtrafik, nyttotrafik och sedan biltrafik.
Med
detta uppdrag visar majoritetspartierna att de vänder på prioritetsordningen då
de vill lösa problemen genom att skapa fler bilparkeringsplatser på parkmark
och gräsytor. Detta som första åtgärd istället för att först göra en seriös
utredning som helt förutsättningslöst ser möjligheten att hitta de bästa
lösningarna för respektive specifikt område, i enlighet med kommunens
styrdokument.
Vid
Rackethallen saknas idag helt cykelparkering. Det är bra om det äntligen
tillkommer cykelparkeringsplatser där, men att samtidigt ta utrymme för fler
bilparkeringsplatser riskerar att åsidosätta trafikpolicyns intentioner.
Istället behöver vi först veta vilka som idag nyttjar de parkeringsplatser som
redan finns.
Vid
den nybyggda friidrottshallen på Sollentunavallen har kommunen medvetet prioriterat andra färdsätt
än bil. Det leder till minskad trafik i direkt anslutning till friidrottshall
och hockeyhall, vilket ökar tryggheten för barn och ungdomar som går dit eller
cyklar dit. För de som måste åka bil till området finns parkeringsplats med
anslutning från Sollentunavägen. Det ger ett något längre avstånd mellan
bilparkering och målpunkt, men leder till en sammantaget bättre lösning som är
helt i linje med trafikpolicyn. Dessutom är det frågan om nämnden kan besluta
om marknyttjande då kommunstyrelsen har rådigheten över fastighetsmark.
Den 8 april 2019 gav kommunstyrelsen kommunledningskontoret i uppdrag att genomföra en förstudie
rörande parkeringsfrågan runt Sjösportcenter Norrviken, det vill säga för det
område (Brunkebergsåsen, vid kanot- och skridskoklubben samt Norrvikens IP med fotbollshallen)
majoritetspartierna nu går ut och säger att lösningen ska vara fler
parkeringsplatser. Det majoritetspartierna nu gör är alltså att föregripa den
utredning kommunstyrelsen fattat beslut om. Det är en utredning med uppdrag att
komma fram till en bredare lösning, som är mer överensstämmande med
kommunfullmäktiges antagna trafikpolicy.
För
att anpassa Sollentuna till den utveckling där kommunen växer och blir tätare
håller kommunen för närvarande på att se över parkeringsplanen, där en reviderad
version förväntas komma upp till beslut i höst.
Den 13 december 2018 lämnade dåvarande trafik- och fastighetsnämnden en hemställan till kommunstyrelsen att
påbörja införandet av parkeringsreglering på kommunal fastighetsmark. Bakom den
hemställan finns en parkeringsutredning gjord av konsultbolaget Trivector. I den föreslås
bland annat Sollentuna Kommunfastigheter AB få uppdrag att förvalta
parkeringsplatser vid kommunens fastigheter.
Med
detta förslag står det klart att majoritetspartierna börjar i fel ände, och
negligerar viktiga tidigare fattade beslut. (S), (V) och (MP) reserverade med anledning av detta mot förslaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar