För
några veckor sedan uppmärksammade lokalmedia att hälften av bussentreprenören
Arriva turer som ställdes in i Norrort under 2018 berodde på fordonsfel. Arriva
är utförare för stora delar av den busstrafik som trafikerar Sollentuna, t ex
linje 607. Det förvånar mig inte att varannan inställd buss i bl a Sollentuna
berodde på fordonsfel. En allmän uppfattning är att Arriva kör bussarna till
bristningsgränsen. Hur många gånger har det inte låtit och luktat om bussarna?
För att inte tala om alla krånglande dörrar som orsakat förseningar.
Hälften
av de drygt 7 200 bussturer som ställdes in i Norrort förra året berodde på
fordonsfel. Det är nära nog en fördubbling jämför med året innan. De tre
främsta orsakerna till de inställda turerna var fordonsfel, personalbrist och
framkomlighet. Nu säger sig Arriva arbeta systematiskt för att få ner den siffran.
I sammanahanget ska betonas att Arriva körde 856 000 turer i Norrort ifjol och
att det är mindre än 1% av turerna som ställdes in. Det framgår inte hur många
som var försenade eller fick avbrytas under resans gång.
De
många inställda bussarna och därtill de försenade bussarna påverkar vardagen
för resenärerna. De blir sena till jobbet, skolan eller kanske en läkartid för
att bussen inte kommer eller blir försenad. Inställda bussar påverkar också
kommande bussar som blir fullare och kanske fullsatta.
Jag
åker i stort sett dagligen buss mellan Edsberg och Sollentuna Station i
rusningstid. Min känsla är att alltfler bussar är nästan fulla, fulla eller
överfulla. Nu under vintern har det hänt några gångar att skylten med fullsatt
kommit upp innan bussen kommit ut ur Edsberg. Det har jag inte upplevt
tidigare. Det har hänt att bussarna varit så fulla att resenärer inte kommit
fram till dörrarna så att de kunnat gå av. Trängseln ökar naturligt när
bussturer ställs in och när förseningarna är återkommande. Det krävs förmodligen
ännu tätare trafik.
För
oss som bor i Edsberg är busstrafiken extra viktig. Vi har ingen spårburen trafik,
vi är beroende att åka buss till och från pendeltåg eller tunnelbana om vi vill
åka kollektivt t ex in till Stockholm. Den senaste resvaneundersökningen, från
2015, visar att invånarna i
Edsberg reser i genomsnitt längst sträcka per person och dag, nästan 70
kilometer, vilket är ungefär 50 kilometer längre än den totala reslängden per
person och dag bland invånarna i Tureberg. Med en så långa resvägar blir en välutbyggd
busstrafik extra viktig för att få till ett fungerade vardagsliv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar