lördag 9 mars 2019

En välfungerande kollektivtrafik är nödvändigt för att få ett fungerade vardagsliv för oss i Edsberg!


För några veckor sedan uppmärksammade lokalmedia att hälften av bussentreprenören Arriva turer som ställdes in i Norrort under 2018 berodde på fordonsfel. Arriva är utförare för stora delar av den busstrafik som trafikerar Sollentuna, t ex linje 607. Det förvånar mig inte att varannan inställd buss i bl a Sollentuna berodde på fordonsfel. En allmän uppfattning är att Arriva kör bussarna till bristningsgränsen. Hur många gånger har det inte låtit och luktat om bussarna? För att inte tala om alla krånglande dörrar som orsakat förseningar.

Hälften av de drygt 7 200 bussturer som ställdes in i Norrort förra året berodde på fordonsfel. Det är nära nog en fördubbling jämför med året innan. De tre främsta orsakerna till de inställda turerna var fordonsfel, personalbrist och framkomlighet. Nu säger sig Arriva arbeta systematiskt för att få ner den siffran. I sammanahanget ska betonas att Arriva körde 856 000 turer i Norrort ifjol och att det är mindre än 1% av turerna som ställdes in. Det framgår inte hur många som var försenade eller fick avbrytas under resans gång.

De många inställda bussarna och därtill de försenade bussarna påverkar vardagen för resenärerna. De blir sena till jobbet, skolan eller kanske en läkartid för att bussen inte kommer eller blir försenad. Inställda bussar påverkar också kommande bussar som blir fullare och kanske fullsatta.


Jag åker i stort sett dagligen buss mellan Edsberg och Sollentuna Station i rusningstid. Min känsla är att alltfler bussar är nästan fulla, fulla eller överfulla. Nu under vintern har det hänt några gångar att skylten med fullsatt kommit upp innan bussen kommit ut ur Edsberg. Det har jag inte upplevt tidigare. Det har hänt att bussarna varit så fulla att resenärer inte kommit fram till dörrarna så att de kunnat gå av. Trängseln ökar naturligt när bussturer ställs in och när förseningarna är återkommande. Det krävs förmodligen ännu tätare trafik.

För oss som bor i Edsberg är busstrafiken extra viktig. Vi har ingen spårburen trafik, vi är beroende att åka buss till och från pendeltåg eller tunnelbana om vi vill åka kollektivt t ex in till Stockholm. Den senaste resvaneundersökningen, från 2015, visar att invånarna i Edsberg reser i genomsnitt längst sträcka per person och dag, nästan 70 kilometer, vilket är ungefär 50 kilometer längre än den totala reslängden per person och dag bland invånarna i Tureberg. Med  en så långa resvägar blir en välutbyggd busstrafik extra viktig för att få till ett fungerade vardagsliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar