torsdag 30 augusti 2018

Jag söker ditt förtroende för att vara en röst för Edsberg i kommunfullmäktige!


När man är förtroendevald har man en skyldighet att utnyttja sitt uppdrag för att driva politiska frågor och jobba för bra livsvillkoren för Sollentunaborna samt att våra gemensamma tillgångar används på bästa sätt. Jag tror på alla mäniskors lika värde och att alla ska likvärdiga möjligheter i livet.

I rollen som förtroendevald ligger också att samtala med Sollentunabor. Många av de frågor jag drivit har sitt ursprung i samtal där idéer ventilerats eller tankefrön såtts. Nedan finns en redovisning av vad jag i stora drag har gjort under den gångna mandatperioden inom ramen för kommunpolitiken. Jag har under perioden varit ledamot i kommunfullmäktige, ledamot tillika gruppledare för (S) i trafik- och fastighetsnämnden samt ersättare i kommunala pensionärsrådet. Det gör att merparten av de frågorna jag agerat i har kopplingar till dessa uppdrag eller är frågor som berör Edsbergsområdet.

Jag ser mig en röst för Edsberg och Edsbergsborna i kommunfullmäktige. Jag har försökt ta ett särskilt ansvar för att lyfta upp det som berör den del av kommunen där jag bott hela mitt liv och känner starkt för.

De tre frågor som jag särskilt kommer att bevaka under nästa mandatperiod är:
-          - Mer tid och resurser i äldreomsorgen
-          - Förbättra skötseln av våra gemensamma ytor
-          ' Långsiktigt hållbar trafiklösning för Edsberg

Jag står givetvis bakom det kommunalpolitiska handlingsprogrammet som medlemmarna i Socialdemokraterna i Sollentuna har antagit.

Jag hoppas på att få Sollentunabornas förtroende att ännu en fyra års period få vara en röst för Edsberg i kommunfullmäktige.



Redovisning av min aktivitet under gångna mandatperioden

Nedanstående förteckning visar i grova drag de frågor jag agerat i under den gångna mandatperioden. Förutom listan nedan har jag givetvis varit aktiv och agerat i frågor som behandlats inom ramen för mina uppdrag i kommunfullmäktige, trafik- och fastighetsnämnden och kommunala pensionärsrådet.

Kommunfullmäktige
Listan visar merparten av de debatter i kommunfullmäktige som jag deltagit i. Merparten av de debatter som inte redovisas är kring ärenden från trafik- och fastighetsnämnden samt debatter i samband med antagande av budget och behandling av årsredovisning. Motioner, frågor och interpellationer bygger på initiativ från mig som ledamot medan ärenden är beslutaärenden på dagordningen.


 2015
Fråga – neddragningar SL-trafiken
Interpellation- fler järnvägsspår
Fråga – utredning hemtjänsttaxan
Ärende – antagande detaljplan för kvarteret Esset; Edsberg
Interpellation – trafikutredning Edsberg
Ärende – antagande av detaljplan för Lektionen 33, Landsnora

2016
Fråga – trafikutredning Edsberg
Interpellation – flera järnvägsspår
Motion – bortglömda markområden
Interpellation – nedläggning skjutbanan
Interpellation – JCDecaux-avtalet
Ärende – uthyrning skollokaler till föreningslivet
Fråga– lärarförbundets ranking bästa skolkommun
Ärende – bolagsbildning
Ärende – ägardirektiv sälja ut hyresrätter
Interpellation – ökad otrygghet Sollentuna

2017
Ärende – försäljning av skollokaler
Motion – om bättre demensvård
Interpellation – om Sollentuna som kulturkommun
Interpellation – om återvinningsstation
Interpellation – JCDecaux-avtalet
Interpellation – barngruppernas storlek i förskolan
Interpellation – teleslinga i möteslokaler
Interpellation – hyvling inom LSS- verksamheten i Solom

2018
Ärende – åtgärdsplan mot buller
Motion – enprocent av byggkostnader till konstnärlig utsmyckning
Fråga – om Solom ska avveckla hemtjänst i vissa kommundelar
Interpellation – om etableringsområden vid byggprojekt
Motion – namnsättning av viltpassager under Norrortsleden
Interpellation – utvärdering av byggda stadsgator
Motion – om allemansrättens stig
Interpellation – kultur i förskolan
Interpellation – om barns idrottsdeltagande på lika villkor
Fråga – Om SL:s bussremiss
Ärende – om antagande för detaljplan för Södra Väsjön, del av Sportfältet och Edsbergs Allé

Insändare
Listan visar insändare som jag skrivit ensam eller tillsammans med någon partikamrat som har varit publicerade minst en av de två lokaltidningarna, Vi i Sollentuna och Mitt i Sollentuna under mandatperioden.
2015
Det tog moderaterna fyra år att påbörja trafikutredningen för Edsberg
Ta fram en strategi för skötsel för kommunens glömda gröna områden
Vi säger nej till försämringar i SL-trafiken

2016
Vinkbusssen ska utvecklas, inte avvecklas
Tunn trafikrapport för Edsberg
Äntligen erkänner (M) att avtalet med JCDecaux var dåligt
Gör om och gör rätt om trafiken i Edsberg
Gemensamma gröna oaser blir allt viktigare
Vi kan aldrig acceptera att det skjuts på gatorna i Sollentuna
Kristdemokratiska dimridåer om utförsäljning av hyresrätter

2017
Fortsatta dimridåer och vantolkningar vid utförsäljningar av hyresrätter
Väntade försämringar för de äldre
Dags för mer offentlig konst i Sollentuna
Dålig affär att sälja ut skollokaler
Dags för en allemansrättens stig i Sollentuna
Boulebanorna på Sportfältet ska självklart vara kvar
Förbättra våra gröna ytor

2018
Utveckla Edsvik till en levande mötesplats
Det kommer att bli lättare att sätta upp trygghetskameror
Faran inte över för försämringar i Edsbergsbornas busstrafik
Det saknas fortfarande en långsiktig plan för trafiken i Edsberg
Jag saknar också de fina planteringarna vid infarten till Edsberg
En bättre skötsel av våra gemensamma ytor ökar trivsel och trygghet
Genomför ombyggnaden av Sjöbergs Centrum


Större redaktionella artiklar i lokaltidningarna

2015 – om två konsekvenserna av två ytterligare järnvägsspår genom Sollentuna
2016 – om utförsäljningarna av Sollentunahems lägenheter
2018 – om SL:s planer på att försämra busstrafiken till bl a Edsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar