fredag 15 december 2017

Widaby - ett exempel på vad LOV kan ge!

Under den sista tiden har det varit ett stort antal artiklar i lokalpressen om äldreboendet Widaby i Viby, Det har handlat framförallt handlat om rapporter kring omfattande brister i kvaliteten på boendet. Widaby startades för ungefär ett år sedan har drivits av Frösunda omsorg enligt lagen om valfrihetsssystem (LOV). I detta fall har driftformen en stor betydelse för hur ärendet utvecklats.

Det är uppenbart att fanns stora brister i den vård och omsorg som getts på Widaby. Kommunens kvalitetsstrateg har varit ute på boendet 26 gånger under året och den medicinskt ansvariga sjuksköterskan (MAS) har också varit ute ett otal gånger. Redan efter några månader beslutade vård- och omsorgsnämnden att införa intagningsstopp till Widaby för Sollentunabor.

Det som skiljer LOV från konkurrensutsättning genom LOU (Lagen om offentlig upphandling) är att vid LOV så köper kommunen bara de platser som anses behövas och uföraren kan sälja resten till andra kommuner. Privata bolag äger fastigheten och ett privat bolag driver verksamheten.

Vid LOU blockhyr vård- och omsorgsnämnden hela boendet och fyller sedan på boendet med boenden och riskerar därmed att stå med tomma platser. Den finns genom detta en aspekt som är viktigt i fallet Widaby, kommunen kan säga upp kontraktet med utföraren om den inte utför vård och omsorg med god kvalitet. I ett boende enligt LOV kan kommunen bara agera “med fötterna” och i ord tala om vad de tycker, Det är det som skett i detta ärende.

I lokalpressen har vi under hösten kunnat läsa citat från vård- och omsorgsnämndens liberala ordförande om Widaby vid flera tillfällen som tydligt markerat en åsikt om Frösunda och kvaliteten på boendet. “Frösunda förstår ryktet för andra aktörer i branschen”, “Det måste finnas ett grundproblem i organisationen”, “Vi kan inte längre stå för den vård och omsorg som bedrivs där” är några av de citat som framförts i lokalpressen. När boendet är upphandlat via LOV är detta ett inslag i vad en kommun kan göra, i ord tala om vad den tycker och sätta en bild av verksamheten.

Om boendet i stället varit upphandlat vid LOU så hade kommunen haft andra handlingsvägar. På en direkt fråga bekräftar vård- och omsorgsnämndens ordförande att om Widaby varit upphandlat vid LOU så hade kommunen sannolikt sagt upp kontraktet och låtit någpn annan ta över driften. Så gjorde kommunen kring tre LSS-boenden som Frösunda drev i kommunen, enligt LOU, i somras.

Genom att tillämpa LOV så har kommunen förlorat handlingsalternativ när vad det gäller att garantera god kvalitet i verksamheten. Nu kan kommunen “skrika högt” och “agera med fötterna”, men kan i praktiken inte avgöra vilka boenden som finns i kommunen. Kommunen har avhänt sig betydande  möjligheter att garantera god kvalitet i verksamheten. Ett boende kan finnas kvar även om kommunen inte kan stå bakom kvaliteten på boendet. Det gör att det blir svårare att beräkna platser på boenden och därmed garantera Sollentunabor en snabb plats på ett särskilt boende när behov finns till detta. Redan i dag är Sollentuna en av de kommuner där det tar längst tid att få plats på ett boende.


Har den moderatledda majoriteten i Sollentuna då lärt sig något av Widaby? Jag är tveksam om det kommer påverka deras framtida politik kring särskilda boenden för äldre. I dag är den moderatledda majoritetens linje att kommunen inte ska bygga några nya boenden i egen regi, utan på sin höjd anvisa mark till andra som bygger och driver verksamheten enligt LOV. Kommunen ska sedan köpa de platser de behöver. Detta kan vara en vansklig väg att färdas då kommunen inte har rådighet utan behöver anpassa sig till vad fastighets- och vårdbolag gör för prioriteringar och erbjuder. Widaby visar tydligt på riskerna med den linje och det är dags att tänka om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar