Under den sista tiden har det varit ett stort antal artiklar i lokalpressen
om äldreboendet Widaby i Viby, Det har handlat framförallt handlat om rapporter
kring omfattande brister i kvaliteten på boendet. Widaby startades för ungefär
ett år sedan har drivits av Frösunda omsorg enligt lagen om valfrihetsssystem (LOV).
I detta fall har driftformen en stor betydelse för hur ärendet utvecklats.
Det är uppenbart att fanns stora brister i den vård och omsorg som getts på
Widaby. Kommunens kvalitetsstrateg har varit ute på boendet 26 gånger under
året och den medicinskt ansvariga sjuksköterskan (MAS) har också varit ute ett
otal gånger. Redan efter några månader beslutade vård- och omsorgsnämnden att
införa intagningsstopp till Widaby för Sollentunabor.
Det som skiljer LOV från konkurrensutsättning genom LOU (Lagen om offentlig
upphandling) är att vid LOV så köper kommunen bara de platser som anses behövas
och uföraren kan sälja resten till andra kommuner. Privata bolag äger
fastigheten och ett privat bolag driver verksamheten.
Vid LOU blockhyr vård- och omsorgsnämnden hela boendet och fyller sedan på
boendet med boenden och riskerar därmed att stå med tomma platser. Den finns
genom detta en aspekt som är viktigt i fallet Widaby, kommunen kan säga upp
kontraktet med utföraren om den inte utför vård och omsorg med god kvalitet. I
ett boende enligt LOV kan kommunen bara agera “med fötterna” och i ord tala om
vad de tycker, Det är det som skett i detta ärende.
I lokalpressen har vi under hösten kunnat läsa citat från vård- och
omsorgsnämndens liberala ordförande om Widaby vid flera tillfällen som tydligt
markerat en åsikt om Frösunda och kvaliteten på boendet. “Frösunda förstår
ryktet för andra aktörer i branschen”, “Det måste finnas ett grundproblem i
organisationen”, “Vi kan inte längre stå för den vård och omsorg som bedrivs
där” är några av de citat som framförts i lokalpressen. När boendet är upphandlat
via LOV är detta ett inslag i vad en kommun kan göra, i ord tala om vad den
tycker och sätta en bild av verksamheten.
Om boendet i stället varit upphandlat vid LOU så hade kommunen haft andra
handlingsvägar. På en direkt fråga bekräftar vård- och omsorgsnämndens
ordförande att om Widaby varit upphandlat vid LOU så hade kommunen sannolikt
sagt upp kontraktet och låtit någpn annan ta över driften. Så gjorde kommunen
kring tre LSS-boenden som Frösunda drev i kommunen, enligt LOU, i somras.
Genom att tillämpa LOV så har kommunen förlorat handlingsalternativ när vad
det gäller att garantera god kvalitet i verksamheten. Nu kan kommunen “skrika
högt” och “agera med fötterna”, men kan i praktiken inte avgöra vilka boenden
som finns i kommunen. Kommunen har avhänt sig betydande möjligheter att
garantera god kvalitet i verksamheten. Ett boende kan finnas kvar även om
kommunen inte kan stå bakom kvaliteten på boendet. Det gör att det blir svårare
att beräkna platser på boenden och därmed garantera Sollentunabor en snabb
plats på ett särskilt boende när behov finns till detta. Redan i dag är
Sollentuna en av de kommuner där det tar längst tid att få plats på ett boende.
Har den moderatledda majoriteten i Sollentuna då lärt sig något av Widaby?
Jag är tveksam om det kommer påverka deras framtida politik kring särskilda
boenden för äldre. I dag är den moderatledda majoritetens linje att kommunen
inte ska bygga några nya boenden i egen regi, utan på sin höjd anvisa mark till
andra som bygger och driver verksamheten enligt LOV. Kommunen ska sedan köpa de
platser de behöver. Detta kan vara en vansklig väg att färdas då kommunen inte
har rådighet utan behöver anpassa sig till vad fastighets- och vårdbolag gör
för prioriteringar och erbjuder. Widaby visar tydligt på riskerna med den linje
och det är dags att tänka om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar