lördag 16 december 2017

Slopa skip stop - Alla tåg ska stanna på alla stationer!

I somras invigdes den efterlängtade pendeltågstunneln, Citybanan, efter mer än 20 års utredande och byggande. Genom den skulle en långsiktig lösning för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet skapas och trafiken skulle kunna byggas ut ytterligare. Så har det i blivit, åtminstone inte för alla pendlare och vid alla stationer. Härom veckan infördes skip stop och alla pendeltåg stannar nu inte på alla stationer.Det är är det här oacceptabelt och pendeltåget som färdsätt måste prioriteras upp. Det moderata finanslandstingsrådet Irene Svenonius sa i en debatt härom veckan att pendeltågstrafiken fungerar bra.

Det har varit en mörk höst för Stockholms läns pendeltågspendlare. Vi har vant oss vid att stå på perrongen och vänta på pendeltåg. Förseningar och inställda tåg med varierande förklaringar har gett opålitlig trafik och en tuff pendlartillvaro. Trasiga tåg står på kö för att komma in på verkstäderna. Men det behöver inte vara så här – det är ingen naturlag att pendeltågen ska fungera dåligt, utan följden av Moderaternas styre i landstinget och SL. Ni har ställt för låga krav på operatörerna och inte planerat för tillräcklig kapacitet i pendeltågens verkstäder. Det moderatledda landstingsstyrets förväntningar på den nya operatören, MTR, är så låga att de får bonus om tågen går i tid. Något som givetvis borde vara självklart.

När den nya pendeltågsturlistan började gälla den 11 december bromsade den upp julefriden. Då infördes skip stop. Med skip stop menas att pendeltågen inte stannar på alla stationer. De nya snabbtågen, märkta med X, skulle ge snabbare resor och mindre trängsel för pendlarna. I praktiken är restiderna knappt märkbart kortare: från Södertälje till Stockholmn City är tidsvinsten tre minuter. Priset betalar de som bor i Häggvik, Norrviken, Rotebro, Stuvsta, Tullinge, Jordbro, Ulriksdal, Skogås och Trångsund. Höstens pendeltågskaos skapar problem för enskilda och är skadligt för tillväxten i huvudstadregionen.

Tanken med skip stop var ursprungligen god: vi skulle få fler tåg och de kunde användas för att korta ner resorna för de som bor längst bort, utan att andra skulle få det sämre. Det kan inte ha undgått någon att resultatet blev något helt annat. Det är dags att tänka om. När resultatet är så långt ifrån den ursprungliga tanken måste även ett moderatlett landstingsstyre kunna erkänna att det blivit fel och göra allt man kan för att förbättra läaget. Den socialdemokratiska oppositionen i landstinget kan inte göra mer än att ställa krav på din styrande allians: gör om och gör rätt!

När SL:s styrelse för drygt ett år sedan beslutade att införa skip stop var underlaget en skiss. Citybanan hade inte testats. I underlaget stod att antalet tåg skulle utökas och att de nya avgångarna skulle användas för snabbtåg. I det läget skulle ingen station få sämre trafik än vad de hade i dåläget. När mina socialdemokratiska partikamrater krävde att SL:s styrelse skulle ta beslut om den slutliga tidtabellen röstade din borgerliga allians tillsammans med Sverigedemokraterna ner förslaget. Konsekvensen blev att systemet med skip stop infördes utan alla kort på bordet. Resultatet av testerna och planen för det fortsatta införandet av skip stop höll du och dina kollegor i alliansen dolt för oss i oppositionen.

När citybanan testades i januari 2017 visade det sig att det inte gick att köra 24 tåg per timme, utan 16. I och med det gick det att öka antalet avgångar med ett tåg per timme. Trots det tyckte det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamson  inte att det var läge för en ny diskussion som skip stop i SL:s styrelse. Han tyckte inte heller att det var någon idé att hålla en ny dialog med länets kommuner för att se vad de tyckte om det nya läget. Trots att förutsättningarna ändrats och vissa stationer skulle få försämrad trafik.

För oss socialdemokrater är försöket med skip stop ett fiasko. Beslutet om skip stop togs i blindo, men ändå vägrar moderatstyret tänka om. Istället för att införa fler tåg har flera delar av länet fått färre tåg. Tillsammans med SL:s misslyckade inköp av nya tåg och dåliga byte av operatör blir det en cocktail av svek, misslyckande och blåögdhet. Socialdemokraterna i landstinget har därför i veckan krävt att trafiklandstingsrådet och hans allianskamrater ska: ta krafttag mot MTR och tänk om när det gäller skip stop tills dess att turtätheten utökats påtagligt. Hela Stockholms län behöver pålitliga pendeltåg, fler tåg och en snabb resa till och från jobbet!


Den socialdemokratiska oppositionen i landstinget kommer inte stillatigande se på när detta kaos fortsätter göra vi kommer ställa ett antal krav ställa till den styrande alliansen

- Skippa strulet! Gör om och gör rätt!
- Ta krafttag mot MTR! Varje station är viktig för de som bor där– utan undantag.
- Tänk om när det gäller skip- stop! Alla tåg ska stanna på alla våra stationer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar