tisdag 12 september 2017

Kyrkovalet handlar om framtiden!

Jag är Socialdemokrat för att jag tror på Socialdemokratins grundläggande värderingar om frihet, jämlikhet och solidaritet. Jag är medlem i Svenska kyrkan för att jag tror att har en roll att spela så väl teologiskt som socialt.
För mig är det naturligt att kombinera engagemang både för Socialdemokratin och svenska kyrkan genom att kandidera i kyrkliga val. Genom de år jag har haft förtroendet att vara förtroendevald i Svenska kyrkan på lokal och under senaste mandatperioden även på nationell nivå har förstärkts i min övertygelse att om Svenska kyrkan även i framtiden har en central roll i svenska samhället. Jag har därför valt att kandidera för ytterligare en mandatperiod. Jag ställer upp i kyrkovalet för att jag bryr mig om Svenska kyrkan.
Under den pågående valrörelsen har det varit tätt med påhopp och hårda ord mot att Socialdemokraterna ställer upp i valet överhuvudtaget. Vissa nomineringsgrupper har som det verkar valt att lägga mer kraft på att diskutera vilka nomineringsgrupper som borde ställa upp i valet eller inte. Det som förenar de flesta som driver denna begränsande åsikt är att man inte gillar partier i kyrkan och då i synnerhet inte Socialdemokrater. Bakom kritiken mot Socialdemokraternas deltagande ligger att vi är stora och att vi driver frågor som de inte uppskattar. Vår linje om att svenska kyrkan ska vara i takt med tiden uppskattas inte av alla.


Vi tar den kyrkliga demokratin på allvar. Vi ställer upp som rörelse i kyrkovalet för att en stor del av våra medlemmar brinner för Svenska kyrkan. Ett bevis på detta är att Socialdemokraterna ställer upp med 6439 kandidater inför höstens kyrkoval. Alla dessa kandidater är medlemmar i kyrkan och vill vara med och förverkliga vårt valprogram.
Kyrkovalet handlar om vilken politisk inriktning som ska prägla Svenska kyrkan under de kommande fyra åren. Ska det vara en öppen folkkyrka i takt med tiden eller något annat.
I Sollentuna har vi som kandiderar för den Socialdemokratiska nomineringsgruppen tagit fram ett valprogram som kan sammanfattas i fem punkter som vi kommer att jobba för att förverkliga under den kommande mandatperiod:
1)    Gör det enkelt med dop, konfirmation och vigslar.
2) Förena goda traditioner med nytänkande så att fler känner sig hemma i församlingen.
3) Ökade resurser till diakonin
4) En kyrka som vill vara Sollentunas bästa arbetsgivare
5)    Fler unga ska ges möjligheter till sommarjobb och praktikplatser i församlingens verksamheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar