Jag fick ett mail härom veckan. I och för sig inget ovanligt
att jag får mail som skickas till mig och andra förtroendevalda. Det här mailet
kom från 34 förskolor och hade rubriken ”Sollentuna
kommun prioriterar inte förskolan”. Det är ett varningsbrev som vi ska ta på
allvar.
Mitt första kommunala uppdrag (1999) var som ersättare i
Sollentuna kommuns barn- och ungdomsnämnd. Där blev jag kvar sedan fram till år
2010. Förskolan utvecklades under de åren oerhört. Det var först i mitten av
1990-talet som förskolan fick sin egen läroplan och därmed definitivt blev en
skolform och inte barnomsorg. Förskolan är idag en egen skolform och
forskningen visar tydligt vikten av att redan i förskolan lägga grunden för det
livslånga och lustfyllda lärandet.
Under 2016 antog barn- och ungdomsnämnden fattat beslut om
att införa tre specifika mål för förskolan:
1.
Trygghet – alla barn ska känna sig trygga i
förskolan
2.
Socialt samspel – Sollentunas förskolor ska
stimulera och utmana varje barns utveckling där omtanke, hänsynstagande och
samspel bildar en helhet
3.
Hög pedagogisk kvalité – Förskolebarnen ska vara
en del av en undervisande förskola där lekarna och aktiviteternas syfte är ett
kontinuerligt lärande och förberedande för grundskolans krav.
I brevet skriver de 34 förskolorna så här:
” Vi instämmer helt och
fullt i att skolresan börjar med förskolan. Det är jättebra med tydliga mål för
verksamheten MEN var är resurserna
för att kunna uppfylla målen? HUR är
det tänkt att den barncheck vi får ska räcka till högutbildad personal,
adekvata barngrupper där alla barn får utrymme att synas och höras och bli
stimulerade utifrån sina egna förutsättningar? Skolverkets rapport slår fast
att flera studier visar att stora barngrupper får negativa konsekvenser för
barns sociala utveckling. Den visar också tydligt att med stora barngrupper
upplever förskollärarna att de inte har tid och möjlighet att ge barn utrymme,
de har inte tid och möjlighet att lyssna på barnen och bidra till att de utmanas
och utvecklas och barns delaktighet och inflytande minskar. Detta går tvärt
emot de nysatta målen från barn- och ungdomsnämnden. Det är hög tid att sluta
införa nya mål och krav utan att ge oss resurser och rätt förutsättningar för
att utföra vårt uppdrag! Det är hög tid att börja prioritera förskolan.”
Det är lätt att sätt upp mål, men för att målen ska bli
relevanta måste de vara möjliga att förverkliga i praktiken. Det krävs
tillräckliga resurser. Det handlar i grunden om pengar. Budgetmedel för att
anställa personal och bedriva verksamheten. I Sollentuna fördelas pengarna
genom en check. Värdet på checken för ett barn som är där på heltid har inte höjts
varken under 2016 eller 2017. Deltidschecken höjdes 2016.
I en intervju i ”Vi i Sollentuna” v. 11 så säger den moderata
ordföranden i barn- och ungdomsnämnden att ” Hon tycker inte att det
stämmer att kommunen inte satsar på förskolan”. Detta trots att checkvärdet
inte höjts på två år. Däremot har man gjort satsningar på att ”… vidareutbilda barnskötare till
förskollärare, och vi försöker locka hit förskollärarstudenter att göra sin
praktik i kommunen”. Visst utbildad personal är viktigt, men det är inte
allt och i grunden inte bara kommunens ansvar.
Utan mer pengar till
verksamheten genom höjda checkvärden kommer inte förskolorna kunna hålla nere
barngruppernas storlek, erbjuda en bra pedagogisk verksamhet och en god
arbetsmiljö för barn och personal.
Ta förskolornas
varningsbrev på allvar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar