söndag 19 mars 2017

”Sollentuna kommun prioriterar inte förskolan” – Ett varnande brev från 34 förskolor!

Jag fick ett mail härom veckan. I och för sig inget ovanligt att jag får mail som skickas till mig och andra förtroendevalda. Det här mailet kom från 34 förskolor och hade rubriken ”Sollentuna kommun prioriterar inte förskolan”.  Det är ett varningsbrev som vi ska ta på allvar.

Mitt första kommunala uppdrag (1999) var som ersättare i Sollentuna kommuns barn- och ungdomsnämnd. Där blev jag kvar sedan fram till år 2010. Förskolan utvecklades under de åren oerhört. Det var först i mitten av 1990-talet som förskolan fick sin egen läroplan och därmed definitivt blev en skolform och inte barnomsorg. Förskolan är idag en egen skolform och forskningen visar tydligt vikten av att redan i förskolan lägga grunden för det livslånga och lustfyllda lärandet.

Under 2016 antog barn- och ungdomsnämnden fattat beslut om att införa tre specifika mål för förskolan:
1.       Trygghet – alla barn ska känna sig trygga i förskolan
2.       Socialt samspel – Sollentunas förskolor ska stimulera och utmana varje barns utveckling där omtanke, hänsynstagande och samspel bildar en helhet
3.       Hög pedagogisk kvalité – Förskolebarnen ska vara en del av en undervisande förskola där lekarna och aktiviteternas syfte är ett kontinuerligt lärande och förberedande för grundskolans krav.

I brevet skriver de 34 förskolorna så här:

Vi instämmer helt och fullt i att skolresan börjar med förskolan. Det är jättebra med tydliga mål för verksamheten MEN var är resurserna för att kunna uppfylla målen? HUR är det tänkt att den barncheck vi får ska räcka till högutbildad personal, adekvata barngrupper där alla barn får utrymme att synas och höras och bli stimulerade utifrån sina egna förutsättningar? Skolverkets rapport slår fast att flera studier visar att stora barngrupper får negativa konsekvenser för barns sociala utveckling. Den visar också tydligt att med stora barngrupper upplever förskollärarna att de inte har tid och möjlighet att ge barn utrymme, de har inte tid och möjlighet att lyssna på barnen och bidra till att de utmanas och utvecklas och barns delaktighet och inflytande minskar. Detta går tvärt emot de nysatta målen från barn- och ungdomsnämnden. Det är hög tid att sluta införa nya mål och krav utan att ge oss resurser och rätt förutsättningar för att utföra vårt uppdrag! Det är hög tid att börja prioritera förskolan.”

Det är lätt att sätt upp mål, men för att målen ska bli relevanta måste de vara möjliga att förverkliga i praktiken. Det krävs tillräckliga resurser. Det handlar i grunden om pengar. Budgetmedel för att anställa personal och bedriva verksamheten. I Sollentuna fördelas pengarna genom en check. Värdet på checken för ett barn som är där på heltid har inte höjts varken under 2016 eller 2017. Deltidschecken höjdes 2016.
I en intervju i ”Vi i Sollentuna” v. 11 så säger den moderata ordföranden i barn- och ungdomsnämnden att ” Hon tycker inte att det stämmer att kommunen inte satsar på förskolan”. Detta trots att checkvärdet inte höjts på två år. Däremot har man gjort satsningar på att ”… vidareutbilda barnskötare till förskollärare, och vi försöker locka hit förskollärarstudenter att göra sin praktik i kommunen”. Visst utbildad personal är viktigt, men det är inte allt och i grunden inte bara kommunens ansvar.

Utan mer pengar till verksamheten genom höjda checkvärden kommer inte förskolorna kunna hålla nere barngruppernas storlek, erbjuda en bra pedagogisk verksamhet och en god arbetsmiljö för barn och personal.

Ta förskolornas varningsbrev på allvar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar