måndag 27 april 2020

Drift och skötsel av det befintliga måste fortgå, förfinas och fortsätta utvecklas för Sollentunabornas bästa - Debatt om natur- och tekniknämndens årsredovinsing

På kommunfullmäktige den 16 april behandlades årsredovisningen för Sollentuna kommun 2019. I dessa speciella tider med Coronapandemin så rådde speciella förhållanden. Antalet ledamöter hade halverats och vi var bara 31 ledamöter som till slut fanns samlades i Amorinasalen. Ett av de ärenden som jag var uppe och debatterade var årsredovisningen för natur- och tekniknämnden. I debatten sa jag ungefär så här:

"Jag vill inleda med att tacka mina kollegor i nämnden för ett gott samarbete och konstruktivt samtalsklimat. Stort tack också till alla ytterst kompetenta tjänstemän som arbetar inom nämndens ansvarsområde.

Natur- och tekniknämnden har ansvarat för en stor mängd frågor som avgör hur det är att bo i Sollentuna. Hur Sollentunaborna lever sitt vardagliga liv påverkas av vilken standard det är på gångvägar, cykelbanor och vägar. Om snöröjningen fungerar, om parker, badplatser och naturmark är välskötta. Om gatubelysningen lyser och upplevs trygg. Om det är skyltat i det naturreservat där du tar en promenad i dessa Coronatider. Allt är frågor som natur- och tekniknämnden ansvarar för.

När det gäller det ekonomiska resultatet så visar den ett överskott på 5,5 mkr som till större delen består av felbudgeterade kapitalkostnader i samband med organisationsförändringarna 2019 då ansvaret för fastigheter fördes över till kommunfastigheter. En annan faktor som påverkat utfallet är att den pågående revideringen av parkeringsplanen inte ledde till beslut under 2019.

Listan på vad nämnden uträttat under det gånga året är lång. Den framgår mer i detalj i årsredovisningen, men jag ska göra några nedslag i ständigt aktuella frågor.

I en allt folkrikare kommun med allt tätare bebyggelse är en hållbar trafikpolitik också en väsentlig del. Trafikpolitiken kräver arbete i flera dimensioner där framkomlighet och långsiktig hållbarhet  behöver vägas samman. Det finns inte en patentlösning som att bygga bredare vägar eller fler parkeringsplatser för att uppnå detta.

Kommunfullmäktige har under de senaste åren fattat flera inriktande beslut kring hur framtidens trafik ska planeras. Det utrycker sig bl a i den av kommunfullmäktige antagna trafikpolicyn som bland annat visar i vilken ordning olika grupper trafikanter ska prioriteras. Den sätter gångtrafikanter i första hand, därefter cyklister, kollektivtrafik, nyttotrafik och sedan biltrafik. Dessutom är som sagt en revidering av parkeringsplanen på gång och den är just nu på remiss.

Trygghet och trivsel är två nyckelord i mycket av den genomförda och planerade verksamheten. Det kan handla om att förbättra belysning, siktröjning och annat som gör att det känns tryggt att vara ute när det är mörkt. En ny upphandling som ska bidra till bättre städning och skötsel av gator, torg och andra gemensamma ytor runt om i kommunen har genomförts. Det är utvecklingsprocesser som pågår, men som är långt ifrån slutförda. En del handlar om att trimma tidigare arbete, men det kommer också krävas utökade ekonomiska resurser.

I en verksamhet som natur- och tekniknämndens som till största delen handlar om drift och skötsel av det befintliga blir arbetet färdigt. Det måste fortgå, förfinas och fortsätta utvecklas för Sollentunabornas bästa oavsett av vilken tid vi lever i.

Avslutningsvis yrkar jag bifall till förslaget till årsredovisning för natur- och tekniknämnden."                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar