Om tre veckor
kommer möjligheten att klara vardagspusslet för många Sollentunabors att
försvåras genom att bytena blir fler och resealternativen blir färre. Genom det
kommer restiden öka för många. Trängseln på bussar och tåg förväntas också öka.
Den 25 november 2019 beslutade Region Stockholms trafiknämnds moderatledda
styre om att försämra busstrafiken för många Sollenunabor. Det
gäller inte minst boende i kommundelar som inte ligger vid
pendeltågsstationerna. Det är framförallt Edsberg och Viby som drabbas av
försämringarna. Beslutet kommer att bli verklighet redan den 15 december 2019.
Beslutet innebär att linje 607 kortas av till att endast köra
sträckan Sollentuna station till Danderyds sjukhus. Det gör att alla som vill
åka till eller från hållplatser söder om Sollentuna station tvingas byta buss.
Ett exempel på det är att t ex en skolklass från Helenelund som ska åka till
Sollentunavallen eller simhallen måste byta buss vid Sollentuna station.
Beslutet innebär också att direktbussen 526 (Edsberg-Sergels torg)
försvinner och att direktbussen 516 slutar att transportera sträckan Viby-Södra
Häggvik. Det är linjer som sedan årtionden underlättat för Sollentunabor att
åka direkt till och från Stockholms innerstad i rusningstrafik.
Region Stockholm ignorerar dessutom helt Sollentuna
kommuns remissvar från i våras. Sollentuna kommun betonar där bland annat att
förändringar av busstrafiken till Edsberg inte ska genomföras förrän det är
fastställt hur busstrafiken till Väsjöområdet ska utformas. Kommundelen
Edsbergs befolkning förväntas öka med cirka 2000 personer på tio år.
Redan idag är många bussar mellan Edsberg-Sollentuna station
nästan fulla, fulla eller överfulla. Allt oftare kommer skylten med ”fullsatt ”
upp. I ett läge med redan fullsatta bussar och en kraftigt ökande befolkning
väljer Region Stockholm att försämra busstrafiken.
Den
underliggande förklaringen till beslutet ligger i hur busstrafiken upphandlas
av Region Stockholm. Busstrafiken styrs av s k incitamentsavtal där bussbolagens ersättning till betydande del
styrs av antalet resenärer som kliver på.. Det är alltså inte resornas längd
som avgör ersättningen, utan fler byten för resenärerna ger mer ersättning till
bussbolagen.
Socialdemokraterna i Sollentuna kräver att beslutet
rivs upp. Vi anser också att kommunernas remissvar på förslagen till
trafikförändringar ska ges större vikt. Kollektivtrafiksutbudet ska styras i
högre grad av att underlätta vardagen för resenärerna och i mindre grad att
gynna trafikutförarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar