Härom veckan stod det en
liten notis i en av lokaltidningarna ”Avtal om reklamskyltar klart”. Tidningen
noterade att en nyhet som flög under radarn under 2016 var att kommunens avtal
med det franska reklamföretaget JCDecaux slutligen börjat gälla. Det flög så
mycket under radarn att den moderatledda majoriteten inte ens brytt sig om att
informera om det i berörd nämnd, d v s trafik- och fastighetsnämnden. Nu är det
klart, enligt notisen, att avtalet löper fram till utgången av 2030.
När avtalet med JCDecaux
började diskuteras i kommunen för tiotalet år sedan presenterades det närmast som
en julklapp. Kommunen skulle få en mängd saker utan att behöva göra något
själva. Bolaget skulle lösa allt, kommunen skulle få allt gratis mot att reklam
visades som bolaget sålde. Nu är ju sällan verkligheten så enkel. Det var det inte i det här
fallet heller. När kommunstyrelsen fattade beslut om avtalet i december 2009
var det de fyra borgerliga partierna som var för. (S) var tillsammans med (V),
(MP) och (SP) emot.
Beslutet om
avtalet togs alltså för sju år sedan. Avtalet löper visserligen på 15 år. Men
det löper inte från december 2009 utan från 15 år från den tidpunkten då
samtliga utrustningar finns på plats och de anslutits till el. Det dröjde
alltså sju år fram till 2016 innan avtalet började löpa.
Ett av felet
med avtalet var att JCDecaux hade liten drivkraft att göra klart sin del av
avtalet. Varje dag som de inte slutför avtalet blir en bonus för dem.
Ytterligare en dag att sälja reklamplatser till utan att avtalsperioden börjar
löpa. Under förra året efter bl a min interpellation i kommunfullmäktige och en
del tidningsartiklar så kom avtalet till slut till den punkt då det började
löpa.
Kommunen får
inte heller allt gratis. Kommunen står bl a för kostnader för el och
bygglovskostnader. Till det ska tiden läggas som kommunens tjänstemän fått
lägga ner. Kommunen har precis som tidningsnotisen säger förlorat pengar och
flexibilitet.
Om kommunen inte
hade det här avtalet hade man kunnat vara mer flexibel. Man kan inte sälja
reklamytor eller sätta upp egna skyltar som man vill. Uppsättningen av
parkbänkar, papperskorgar har också styrts av avtalet. Kommunen är uppbunden
och tvingas dessutom stå för kostnader kring avtalet ända fram till 2030.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar