tisdag 17 januari 2017

Det tog sju år, men nu löper äntligen JCDecaux avtalet!

Härom veckan stod det en liten notis i en av lokaltidningarna ”Avtal om reklamskyltar klart”. Tidningen noterade att en nyhet som flög under radarn under 2016 var att kommunens avtal med det franska reklamföretaget JCDecaux slutligen börjat gälla. Det flög så mycket under radarn att den moderatledda majoriteten inte ens brytt sig om att informera om det i berörd nämnd, d v s trafik- och fastighetsnämnden. Nu är det klart, enligt notisen, att avtalet löper fram till utgången av 2030.

När avtalet med JCDecaux började diskuteras i kommunen för tiotalet år sedan presenterades det närmast som en julklapp. Kommunen skulle få en mängd saker utan att behöva göra något själva. Bolaget skulle lösa allt, kommunen skulle få allt gratis mot att reklam visades som bolaget sålde. Nu är ju sällan verkligheten så enkel. Det var det inte i det här fallet heller. När kommunstyrelsen fattade beslut om avtalet i december 2009 var det de fyra borgerliga partierna som var för. (S) var tillsammans med (V), (MP) och (SP) emot.

Beslutet om avtalet togs alltså för sju år sedan. Avtalet löper visserligen på 15 år. Men det löper inte från december 2009 utan från 15 år från den tidpunkten då samtliga utrustningar finns på plats och de anslutits till el. Det dröjde alltså sju år fram till 2016 innan avtalet började löpa.

Ett av felet med avtalet var att JCDecaux hade liten drivkraft att göra klart sin del av avtalet. Varje dag som de inte slutför avtalet blir en bonus för dem. Ytterligare en dag att sälja reklamplatser till utan att avtalsperioden börjar löpa. Under förra året efter bl a min interpellation i kommunfullmäktige och en del tidningsartiklar så kom avtalet till slut till den punkt då det började löpa.

Kommunen får inte heller allt gratis. Kommunen står bl a för kostnader för el och bygglovskostnader. Till det ska tiden läggas som kommunens tjänstemän fått lägga ner. Kommunen har precis som tidningsnotisen säger förlorat pengar och flexibilitet.

Om kommunen inte hade det här avtalet hade man kunnat vara mer flexibel. Man kan inte sälja reklamytor eller sätta upp egna skyltar som man vill. Uppsättningen av parkbänkar, papperskorgar har också styrts av avtalet. Kommunen är uppbunden och tvingas dessutom stå för kostnader kring avtalet ända fram till 2030.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar