fredag 20 maj 2016

Solenergi och om inte om hänt...

Jag var på ett seminarium som Sollentuna kommuns energirådgivning ordnade i veckan om solenergi. När jag satt där och lyssnade på de framsteg som gjorts inom solenergin de senaste åren så kom jag att tänka på 1980.

1980 folkomröstade Sverige om kärnkraftens framtid. Jag var 7 år och gick i första klass. Jag minns att vi diskuterade folkomröstningen och kärnkraft i skolan. Det var väl snarast så att vi upprepade vad våra föräldrar och andra vuxna sagt. För egen del stödde jag linje tre, precis som mamma. Pappa var lojal med partiet och stödde linje 2. Det jag kom att tänka på var det som man fick höra då. Det kommer aldrig att gå att få till elförsörjning med hjälp av sol och vind. Tiderna ändras och utvecklingen går framåt.


Vindkraften har ju slagit igenom stort på senaste åren. Sollentuna kommun äger själva tre vindkraftverk i Orsa kommun. Lämpligen döpta till Sol, vind och vatten efter Sollentunasonen Ted Gärdestads gamla hit.

Nu satt jag alltså där i Sollentunasalen och lyssnade om hur man numer kan använda solpaneler som fasadmaterial m m. Det finns nya möjligheter att spara elen med batterier och smarta system. Föreläsaren sa till oss politiker ”Ni kan inte stoppa utvecklingen, bara bromsa den”. En annan föredragshållare sa att det kommer en ”boom” snart.  Det är klart att solenergi har potential att stå för en större del av vår energiproduktion.


Det har nu gått sex år sedan det år 2010, som en gång var satt som året då kärnkraften skulle vara avvecklad. Man kan undra vad som hade hänt om året verkligen varit ”oåterkalleligt” hur hade tekniken sett ut då? Sverige hade säkert haft ett större incitament att satsa på förnyelsebara energikällor. Hade det varit omöjligt att vi uppnått nivåer så att kärnkraften hade kunnat fasas ut? Det är frågor vi aldrig får svar på. Om inte om hänt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar