torsdag 18 juni 2020

Många skäl för bättre busstrafik i Sollentuna!


I december 2019 försämrades busstrafiken till framförallt Edsberg och Viby på ett markant sätt när linje 607 kortades och direktbussarna till Stockholms innerstad 516 och 526 lades ner. För resenärerna i de drabbade kommundelarna blev effekten färre avgångar med färre slutdestinationer. Sollentunaborna vill att kollektivtrafiken ska prioriteras i trafikplaneringen. Det framkommer i den senaste trafikvaneundersökningen, där 79% anger att kollektivtrafiken ska prioriteras.

Försämringarna genomfördes trots Sollentuna kommuns motstånd. Dessa förändringar gynnade endast utförarna genom gällande s.k. incitamentensavtal, vilket gör att de får mer betalt vid fler byten under resan.


I maj 2020 yttrade sig åter Sollentuna kommun på en remiss om den kommande busstrafiken. I remissvaret var kommunstyrelsen överens om att SL borde återställa de genomförda försämringarna. Det är bra att det finns en bred politiskt enighet i Sollentuna om vikten av en utbyggd busstrafik. Nu är det väsentligt att alla partier hjälper till och pressar på sina genom att sina företrädare i trafiknämnden. Det ansvaret ligger extra starkt på (M) som har en partikamrat som trafikregionråd.

Under de senaste åren har trenden varit att trängseln ökad på bussarna samt pendeltågen och vi resenärer allt oftare får stå tätt packade. Vårens Coronapandemi visar på behovet att den trenden måste brytas. För att vi ska undvika smittspridning i möjligaste mån, även om det nuvarande akuta skedet är passerat. Region Stockholm borde därmed inse vikten av att öka turtäthet och antalet resealternativ.

Vi Socialdemokrater arbetar för att förbättra busstrafiken i Sollentuna och återställa försämringarna. Vi anser också att kommunernas remissvar på förslagen till trafikförändringar ska ges större vikt. Kollektivtrafiksutbudet ska styras i högre grad av att underlätta vardagen för resenärerna och i mindre grad att gynna trafikutförarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar