tisdag 18 december 2018

Cykelvägen mellan Väsjöområdet och Häggvik ska vara rak och platt!

På kommunfullmäktige den 17 december var jag uppe i talarstolen och debatterade en motion som jag varit med och skrivit om en gen cykelväg mellan Väsjöområdet och Häggviks station. Den moderatledda majoriteten föreslog att motionen skulle anses besvarad. I debatten sa jag ungefär följande:


"Under de senaste åren har Sollentuna Kommun bedrivit ett allt ambitiösare arbete för att få fler Sollentunabor att cykla. Arbetet grundas i den av kommunfullmäktige antagna cykelplanen. Sollentunas mål är att bli Sveriges bästa cykelkommun. Nyligen visade resultatet av Cykelfrämjandets undersökning Cyklistvelometern att vi är på god väg dit. Sollentunas cyklister är de nöjdaste i länet och bland de femte nöjdaste i landet när de får tycka till om sin hemkommun ur ett cykelperspektiv. Trots det finns det mer att göra.

En viktig del i arbetet med att bli den bästa cykelkommunen är naturligtvis att bygga upp cykelvägnätet. Det har byggts många kilometer nya cykelvägar och ännu fler kilometrar planeras. När nya cykelvägar planeras ska målet vara att anlägga dem där det går att få till en så rak sträckning som möjligt och med så få backar som möjligt.

När kommunen bygger nya bostadsområden är det av vikt att cykelvägnätet är utbyggt redan vid första inflyttning. Det gäller naturligtvis även till Väsjöområdet. Vi anser att det borde byggas en gen cykelväg mellan Väsjö torg och Häggviks station via Edsbergs sportfält och korsningen Malla Silfverstolpes väg-Danderydsvägen innan den ansluts till befintligt cykelvägnät nära Edsbackarondellen. En cykelväg med så rak sträckning och så få höjdmeter som möjligt skulle uppskattas av cyklisterna.


I motionssvaret hänvisas till två alternativa lösningar antingen längs Frestavägen eller antingen en cykelväg genom Edsberg på Edsbergs allé och Ribbings väg till Danderydsvägen. Det senare förslaget innebär i praktiken varken att den närmaste vägen eller den minst kuperade sträckningen används.

Vi tror att det finns en påtaglig möjlighet att många cyklister kommer ta en annan väg som är närmare och mindre kuperad. Jag föreslår därför att kommunfullmäktige ska bifalla motionen och planera för en annan sträckning av cykelvägen än vad kommunstyrelsen föreslår i sitt motionssvar.


Avslutningsvis mitt yrkande är alltså bifall till motionen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar